SEO ושיווק באינטרנט - מילון מונחים

מושגים בקידום אתרים שחייבים להכיר

A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z

A

Above the Fold  (מעל לקיפול) - זהו החלק שאותו הגולש רואה לפני שהוא גולל את המסך עם העכבר. על פי גוגל, אתרים שבהם יש הרבה פרסומות בחלק הזה עשויים לספוג ירידה בדירוגים.

AJAX - קיצור של Asynchronous JavaScript and XML. הכוונה היא לתוכן שנטען בזמן אמת מהשרת ללא הצורך של הגולש לעבור לעמוד חדש. לדוגמה, מעבר בין מוצרים בחנות וירטואלית. בעבר הייתה לגוגל מגבלה בקריאת תוכן שכזה, אך כיום יש לו יכולת משופרת לקרוא סקריפטים ובכלל זאת גם AJAX, זאת בתנאי שהם בנויים בפורמט הנכון.

Algorithm (אלגוריתם) - אלגוריתם הוא קוד שלפיו פועל יישום מסוים. מנועי חיפוש משתמשים באוסף גדול מאוד של אלגוריתמים לשקלול של תוצאות חיפוש והחזרת רשימת האתרים הרלוונטיים ביותר לגולש. גם רשתות חברתיות כגון טוויטר עושות שימוש באלגוריתם על מנת להתאים לכל גולש את רצף הפוסטים או המודעות שהוא ייראה.

 Algorithm Change (שינוי אלגוריתם) - למרות שהאלגוריתמים של גוגל משתנים יותר מ-200 פעמים בשנה, כאשר מתייחסים אל "שינוי אלגוריתם", מתכוונים בדרך כלל לשינוי שגורם לתזוזות נראות בעין בתוצאות. לפעמיים מדובר בשינוי של אלגוריתם ישן, לפעמיים מדובר באלגוריתם חדש ולפעמים מדובר רק בריענון מידע. מכיוון שמדובר בנושא מורכב, לעיתים לא ברור איזה שינוי בדיוק חל ולאיזו קטגוריה להכניס אותו.

Alt Attribute (מאפיין חלופי) - מדובר במאפיין שמצטרף לסימון של מדיה (בעיקר תמונות) ומתאר אותו למנועי החיפוש או קוראי מסך המשמשים לקויי ראייה. התוספת של תג ה-ALT יכול לעזור לתמונות להופיע בתוצאות החיפוש.

Analytics (ניתוח של אתרים) - אנליזה של נתוני האתר המתבצעת על מנת ללמוד כיצד לשפר אותו. מדובר בנתונים כמו זמן ביקור ממוצע של הגולשים, העמודים הנצפים ביותר, אחוז הגולשים שעזבו את האתר וכו'. יש לא מעט מערכות אנליזה לאתרי אינטרנט, אבל הידועה והנפוצה ביותר היא זו של גוגל, Google Analytics.

Anchor Text (טקסט עוגן / קישור) - החלק של הטקסט שעליו אפשר ללחוץ ומהווה את הקישור. טקסט הקישור עוזר לגולשים להבין לאן הוא מוביל וגם מנועי החיפוש עשויים להיעזר בו.

Authority (סמכותיות) - אוסף של מדדים באמצעותם גוגל ומנועי חיפוש אחרים מודדים את הסמכותיות של אתרי אינטרנט. אתר סמכותי לרוב יהיה מדורג גבוה יותר ונחשב לאמין יותר. לעיתים משתמשים במושג גם על מנת לתאר את המשקל שגוגל נותן לאדם מסוים ותוצאות המשויכות אליו.

B

B2B (עסק לעסק) - אתרים ושירותים המספקים שירותים או מידע לעסקים אחרים. תהליך המכירה והשיווק הם לרוב ארוכים יותר והקונה הוא לא צרכן הקצה, אלא מקבלי החלטות בארגונים או עסקים.  רוב שירותי הקידום והשיווק ברשת הם מבוססי B2B.

B2C (עסקים לצרכנים) - מדובר בעסקים שמספקים שירותים או מידע לצרכן הקצה. תהליך המכירה והשיווק הוא בדרך כלל פשוט יותר.

Backlink או Inbound Link (קישור נכנס) - הכוונה לקישור שנכנס לאתר מסוים מאתר אחר ולא לקישור שמקשר בין שני דפים שונים השייכים לאותו האתר.

Baidu - מנוע החיפוש הפופולארי ביותר בסין. אחת הסיבות לכך היא הצנזורה והמגבלות שהממשל הסיני מטיל על גוגל.

Bing - מנוע החיפוש של מיקרוסופט מאז 2009. בנוסף, מפעיל את מנוע החיפוש של יאהו מאחורי הקלעים. פופולארי בעיקר בארה"ב ומהווה את ברירת המחדל של הדפדפנים של מיקרוסופט. בארץ הוא אינו פופולארי ולמעשה אינו מתורגם לעברית.

Black Box (קופסה שחורה) - תכנית מחשב מורכבת שניתן לראות את הפלט והקלט שלה, אבל לא מה נמצא בתוכה. הרבה תוכנות מסחריות הן קופסאות שחורות, אך בתעשיית החיפוש מתכוונים בעיקר לאלגוריתמים של גוגל ומנועי חיפוש אחרים.

כובע שחור (Black Hat) - מדובר באוסף של טקטיקות ושיטות לקידום של אתרים ושיווק באינטרנט אשר נוגדות את המדיניות של מנועי החיפוש, רשתות חברתיות וכו'. לעיתים נהוג להתייחס אליהן כספאם מכיוון ששימוש בספאם מהווה חלק גדול מהן. - בפועל, קידום שחור משמש לא פעם חברות שרוצות להבטיח ללקוחות שלהם תוצאות מהירות, אך לא מגלות להם את כל הסיכונים הכרוכים בכך כמו למשל הורדה פתאומית של הדירוגים או אפילו הרחקת האתר לצמיתות.

Blog - הבלוגים התחילו כ-"יומני רשת" (Web Logs) של אנשים פרטיים, אך כיום משמשים לתיאור של סוגי תוכן רבים המתעדכנים על בסיס קבוע ומסודרים לפי סדר כרונולוגי. להרבה חברות וארגונים ישנם בלוגים בנושאים שונים כמו למשל חדשות, תמיכה טכנית או טורי דעות שלא ניתן לשלב בחלקים אחרים באתר.

קצב נטישה (Bounce Rate) - הקצב או אחוז הגולשים שנכנסו לאתר ויצאו ממנו מבלי לעבור לעמוד נוסף. קצב נטישה יכול להעיד על בעיות באתר, אך הדבר תלוי גם בעמוד הספציפי אליו הגולש מגיע. לדוגמה, ייתכן שהלקוח חיפוש רק את הכתובת של העסק ולכן לא הייתה לו סיבה להמשיך לעמודים אחרים בתוך האתר. על פי חברת גוגל, היא לא מתחשבת באחוז הנטישה על מנת לדרג את האתר, אף על פי שכנראה יש לה יכולת למדוד אותו.

Bot - ראו Crawler (זחלן)

Branded Keyword (מילת מפתח ממותגת) - הכוונה היא לחיפושים שהמשתמש מבצע וכוללים בתוכן שם של חברה, מוצר ולעיתים גם אדם מוכר.

Breadcrumb (פירור לחם) - ציון החלק באתר בו הגולש נמצא באמצעות תיאור של המסלול בתוך הדף. לדוגמה:

עמוד הבית > מאמרים > מילון מונחים

המסלול יכול להופיע בתוך האתר על מנת לעזור לגולש להתמצא בו, אבל גם במנוע החיפוש

קישור שבור (Broken Link) - קישור שמפנה להודעות שגיאה במקום לעמוד המצופה. קישור שבור יכול לנבוע מטעות באיות או הסרה של דף. להוציא מקרים מיוחדים כמו למשל תקלה בשרת, קישור שבור יחזיר הודעת שגיאה מסוג 404 (למרות שניתן להתאים אותה אישית).

C

זיכרון מטמון (Cache) – תהליך שבו הדפדפן של המשתמש מאחסן חלקים מהאתר על גבי הכונן המקומי על מנת לקצר את זמן הטעינה שלו בפעם הבאה שהמשתמש גולש לאתר. (בניגוד לזיכרון המטמון הפיסי במחשב)

גרסת מטמון (Cached Page) – גרסת הדף שמנוע החיפוש שמר בפעם האחרונה שסרק את האתר בו הוא נמצא. במקרה ובו הדף לא זמין, ניתן להשתמש בה על ידי לחיצה על החץ הירוק ליד הכתובת של האתר בגוגל.

Canonical URL – כאשר יש מספר גרסאות דומות מאוד של אותו הדף, הגרסה הקנונית היא זו שאליה מתייחס מנוע החיפוש. לרוב מגדירים אותה על ידי סימון מיוחד בקוד בדף הקנוני ובכל הדפים המתייחסים אליו.

ccTLD – החלק בכתובת שמציין את המדינה. לדוגמה, co.il עבור ישראל. יוצאת הדופן היא ארה"ב מכיוון שהסיומת המשויכת אליה היא .com (קיצור של commercial, מסחרי).

Click Bait (פיתיון קליקים) – נקרא לעיתים גם פיתיון קישורים. הכוונה היא לכותרת שנועדה למשוך גולשים ללחוץ עליה באמצעות "טיזינג", גם אם היא מובילה לתוכן או אתר עם תוכן באיכות נמוכה מאוד.

CTR / Click-Through Rate (אחוז הקלקה) – אחוז המשתמשים שלוחצים על קישור מסוים מסך כל המשתמשים שצפו בו. בדרך כלל מתייחס לעמודי תוצאות של מנועי החיפוש או פרסומים ברשתות חברתיות.

Cloaking (מיסוך) – מצב בו גרסה אחת של האתר מוצגת למנועי חיפוש ואילו גרסה אחרת מוצגת לגולשים במטרה לבצע מניפולציה על הדירוגים בגוגל ומנועי חיפוש אחרים. עשוי לפסול את האתר מלהופיע בגוגל.

CMS (מערכת ניהול תוכן) – מערכת גרפית דרכה המשתמש מעדכן את האתר בתוכן חדש או מבצע בו שינויים. ישנן מערכות ניהול תוכן ברמות שונות. לדוגמה, ב-WIX המשתמש בונה ומעצב את האתר מא' ועד ת'. לעומת זאת, במערכות כמו וורדפרס, המשתמש הפשוט בדרך כלל מקבל מערכת מוכנה לשימוש מחברת בניית האתרים.

Co-Citation (ציטוט משותף) – כאשר שני אתרים מוזכרים באתר שלישי, מנועי החיפוש יכולים להסיק מכך שקיים קשר בין האתרים אפילו אם הם בעצמם לא מקשרים אחד לשני.

אם משתמשים בגוגל, ניתן למצוא אתרים קשורים לאתר ספציפי באמצעות הוספת הפקודה related לפני הכתובת שלו. לדוגמה, related:dooble.co.il.

Competition (תחרותיות) – כאשר מדברים על תחרותיות בהקשר של קידום אתרים, הכוונה היא בדרך כלל לאתרים שמתרכזים באותן מילות מפתח בחיפוש אורגני או ממומן. לעיתים לחיפוש מסוים עשויות להיות כמה משמעויות. לדוגמה, מי שמחפש את המילה כלב יכול להתעניין בסוגי  כלבים שונים או לרצות לאמץ כלב. לכן, קהל היעד ששני האתרים מתחרים עליו אינו בהכרח חופף ב-100%.

Content (תוכן) – הכוונה לכל סוג של מדיה שנמצאת באתר אינטרנט ובכלל זאת טקסטים, תמונות וסרטונים. המטרה של מנועי החיפוש היא לתת לגולשים תוכן כמה שיותר איכותי שייתן להם ערך או מידע חדש ולא יהיה טריוויאלי.

אחד המשפטים הנפוצים ביותר הוא "התוכן הוא המלך". המשפט נועד להדגיש את העובדה שבכל מה שנוגע לדירוגים, התוכן הוא בדרך כלל הדבר החשוב ביותר באתרי אינטרנט. בניגוד למה שמקובל לחשוב, המשפט לא נאמר במקור על קידום אתרים, אלא היה הכותרת של חיבור על עתיד התוכן של הרשת שנכתב על ידי לא אחר מאשר ביל גייטס כבר ב-1996.

Conversion (המרה) – מצב בו הגולש השלים פעולה מסוימת שהוגדרה על ידי המפרסם או מנהל האתר. זו יכולה להיות רכישה של מוצר, מילוי טופס של יצירת קשר, רישום לרשימת תפוצה, לייק לעמוד בפייסבוק ועוד.

Conversion Rate (אחוז המרה) – אחוז הגולשים שביצעו המרה מכלל כל הגולשים שהגיעו לעמוד או האפליקציה.

CRO / Conversion Optimization , אופטימיזציה להמרה – מתודות שבאמצעותן משפרים את ההמרה של אתרי אינטרנט או קמפיינים ברשת. ניתן לבצע זאת באמצעות מבחני A-B, מילוי שאלונים, שינוי של מבנה האתר ועוד.

Correlation (קורלציה) – מצב המעיד על קשר בין שני פרמטרים מסוימים, בדרך כלל בהקשר של דירוגים במנועי חיפוש. יחד עם זאת, מכיוון שאנחנו לא יודעים כיצד האלגוריתם עצמו פועל, לא מדובר בקשר שבין סיבה לתוצאה.

Crawling (זחילה) – התהליך שבו הזחלן (Crawler, נקרא גם בוט או עכביש) של מנועי החיפוש מבקר באתר וסורק כל אחד מן העמודים על מנת לאחסן אותו אצלו.

ניתן למנוע מהזחלן של מנועי החיפוש לסרוק עמודים מסוימים באמצעות סימון בקוד או קובץ הרשאות שנמצא על הספרייה הראשית בשרת. חסימה יכולה להיות רלוונטית כאשר האתר נמצא בבנייה או כשמדובר באזור מוגבל שדורש סיסמה ושם משתמש ולא רוצים שמנועי החיפוש יציגו אותו.

Crawl Budget (תקציב זחילה) – מספר העמודים שמנוע החיפוש סורק בכל פעם שהוא מבקר באתר. הקצב תלוי בעיקר בגודל של האתר והתדירות בה הוא מתעדכן, למרות שניתן גם לקבוע את תקציב הזחילה ידנית.

CSSCascading Style Sheets - קובץ המכיל את הוראות העיצוב והתאמה למכשירים או מסכים בגדלים ורזולוציות שונות. בניגוד לעבר, כיום מנועי החיפוש יכולים לסרוק את הקובץ הזה "ולראות" את האתר.

D

Data (נתונים) – אוסף כל הנתונים שנצברו על ביצועי האתר או הקמפיין ומי שביצע את האינטראקציות עמו. הנתונים עוזרים בשיפור הביצועים והבנה של תהליכים שונים. קיים גם מושג בשם Big Data שמתאר מאגרי נתונים גדולים במיוחד.

Dead-End Page (עמוד ללא מוצא) – עמוד שאין ממנו קישורים לעמודים אחרים. זהו מצב לא תקין מכיוון שהוא מבלבל גם את המשתמשים וגם את הזחלן של מנועי החיפוש.

Deep Link (קישור עמוק) – מושג בעל שתי משמעויות שונות:

1.קישור לעמוד שאינו עמוד הבית

2.קישור לתוכן מסוים באפליקציה שמותקנת על המכשיר של המשתמש הישר ממנוע החיפוש. אם האפליקציה לא מותקנת על המכשיר, ייתכן והמשתמש יופנה להתקנה של האפליקציה בחנות של אפל או גוגל.

De-Index (הסרה מהאינדקס) – מצב בו גוגל או מנוע חיפוש אחר מסיר דף או אתר מהאינדקס שלו. יכולות להיות לכך כמה סיבות, לדוגמה:

  • העמוד כבר אינו קיים זמן רב או מחזיר שגיאה אחרת
  • ניתנה פקודה מפורשת מהמשתמש להסיר אותו
  • הפרה של הכללים של גוגל למנהלי אתרים

Dictionary (ספריה או אינדקס) – אתר שמכיל בתוכו רשימות עם קישורים לאתרים אחרים על פי קטגוריות. ישנן גם ספריות ספציפיות לקטגוריות מסוימות כמו עורכי דין או רופאים. כיום הערך של הקישורים מספריות הולך ויורד ולכן החשיבות פוחתת בהתאם.

Disavow (התנערות מקישורים) – תהליך בו מבקשים מגוגל שלא להתחשב בקישורים מסוימים כמו למשל קישורי ספאם שמובילים לאתר ועשויים לפגוע בדירוגים שלו. ההמלצה של גוגל היא לנסות קודם כל להסיר את הקישורים עצמם לפני שמכלילים אותם ברשימה.

DMOZ - אחת הספריות הוותיקות ברשת שהצליחה לשרוד מ-98' ועד ל-2017'. בעבר גוגל היה משתמש בה על מנת להציג את התיאורים של אתרים מסוימים.

Do-Followקישור ברירת המחדל שגוגל עוקב אחריו (ללא סימון מיוחד בקוד)

Domain (שם מתחם) – הכתובת הראשית של אתר אינטרנט אותה מקלידים בשורת הכתובת או כוללים בקישור

Domain Authority  (סמכותיות שם המתחם / דומיין) -  רמת הסמכותיות של הדומיין על פי גוגל ומנועי חיפוש אחרים. דומיין עם רמת סמכותיות גבוהה נוטה להיות מדורג גבוה יותר. קיים גם מדד מספרי מ-1 עד 100 בשם זהה של Moz שמדרג את הפוטנציאל של האתר להתברג במקומות גבוהים.

Doorway Page (דלת אחורית) – דף שהתפקיד היחיד שלו הוא להיות מדורג גבוה ומעביר את הגולש לאתר אחר שאינו בהכרח מדורג על מילת המפתח הזו.

Duplicate Content (תוכן כפול) – תוכן זהה או כמעט זהה לתוכן המדובר שנמצא בדף שונה באותו האתר או באתרים אחרים. גוגל נוטה לדרג תוכן כפול במיקומים נמוכים ובמקרים קיצונים אף מעניש את האתר אם הוא מסיק שמדובר באתר שהעתיק דפים רבים מאתר אחר. למרבה הצער, לעיתים האתרים שנענשים הם דווקא האתרים המקוריים. אחת הדרכים להתגבר על כך היא באמצעות דפים קנונים.

Dwell Time – הזמן שעבר מהרגע שבו גולש לחץ על תוצאה בחיפוש ועד שחזר ממנה חזרה למנוע החיפוש.

E

Engagement Metrics (מדדי מעורבות) – מדדים המתייחסים האופן בו גולשים מבצעים אינטראקציות עם התוכן באתרים או רשתות חברתיות, לדוגמה, שיעור לחיצות, אחוז המרה, אחוז נטישה, זמן בעמוד, תגובות, לייקים וכו'.

Entities (ישויות) – כל דבר שניתן לדלות אודותיו מידע כגון אנשים, מקומות, ארגונים, אתרים, סרטים וכו'. משמש את גוגל על מנת להציג מידע בפאנל מיוחד הנקרא "גרף הידע" (Knowledge Graph).

F

Featured Snippets (קטעי מידע מומלצים) – קטעים שמופיעים מעל התוצאות הרגילות ובהם גוגל מציג את התשובות הנפוצות לשאלה שנשאלה (תתכן אחת או יותר). לעיתים מדובר גם במידע ספציפי כמו תרגום של מידות, מטבעות או זמני הצגות.

Footer Link (קישור תחתון) – קישור שנמצא בחלק התחתון של האתר. בעבר שימש בעיקר להחלפות קישורים, כיום מדובר בפרקטיקה לא יעילה שאף עשויה לאותת לגוגל שמדובר בספאם, אך עדיין משתמשים בחלק הזה על מנת לקשר לעמודים חשובים באתר.

 




רוצה להתקדם? צור קשר