בין SEO ל – UX

08 אפריל 2015

בין SEO ל – UX

בין SEO ל – UX

שניהם חשובים עוד משלב התכנון, הצלחת האתר תלויה הרבה מאוד בשניהם, אי אפשר לפסוח על אחד מהם ותמיד-תמיד צריך לשפר אותם. SEO+UX=SUCCESS

נתחיל במושגי יסוד. לא משהו שנכניס לוויקיפדיה, אבל... די ממצה לענייננו.

SEO – תהליך של שיפור האתר בהיבטים שיביאו לדירוג גבוה בתוצאות החיפוש ללא פרסומות, מתוך התפיסה שדירוג טוב יביא הרבה לקוחות פוטנציאליים לאתר.
המטרה: להביא כמה שיותר תנועה רלוונטית לאתר.

UX – תהליך של תכנון ובדיקת האתר בהיבטים שיביאו לחוויית משתמש נהדרת באתר, מתוך התפיסה שחוויית משתמש טובה באתר משפרת את מימוש המטרות העסקיות של אתר האינטרנט.
המטרה: להפוך כמה שיותר תנועה – לכמה שיותר לקוחות/לידים/רכישות/ יו ניים איט.

עקרונות מוסכמים

בכמה וכמה נושאים יש הסכמה גורפת בין אנשי ה-UX לבין אנשי ה-SEO. לדוגמה:

  • היררכיית האתר – מבנה אתר נכון, שמאפשר התפתחות של האתר ללא סיבוכים בניווט וללא העמקת יתר אי-שם בתחתית ההיררכיה. מה שטוב ונוח למשתמשים באתר – יהיה טוב ונוח לסריקת האתר.
  • ביטויים נפוצים – מילות מפתח רלוונטיות, בעלות נפח חיפושים גדול - הם הביטויים שהמבקרים באתר ירצו לראות כשהם מגיעים. זה מה שהם מכירים. גם SEO וגם UX ימליצו לנווט דרך כותרת ראשית שהיא שגורה בפי ההמונים, גם אם היא לא המונח המקצועי או העברי הנכון ביותר. לדוגמה באתר של חיפוש אנשי מקצוע, נציג כותרת של קבלן דבק מרק לעומת קבלן שפכטל. ברור שנעדיף את האחרון כי מי יודע מה זה דבק מרק??
  • ערך מוסף – התפיסה בעבר הייתה שאתרי אינטרנט הם כרטיס הביקור של העסק. מטרת האתר הייתה לתת מידע על החברה והציפייה מהאתר היא שבאופן זה יחליטו גולשים להגיע אל העסק ולרכוש/להזמין/לקבל שירות וכו'. תפיסה זו והמטרה שנגזרה ממנה הביאו לאכזבות רבות. חברות שסיימו תהליך הקמת אתר תהו אם האתר תורם להן מעבר להיותו "כרטיס ביקור" וההבנה הייתה שאינטרנט לא תורם לתהליך המכירה עצמו כפי שהיו רוצים. גם לשיווק הוא לא תרם באופן משמעותי, וחברות רבות טענו שמספר המתעניינים המגיע מהאתר הוא מינימלי ושולי. היום התפיסה כבר שונה. אתר אינטרנט נכון ורווחי הוא ממש לא כרטיס ביקור. הוא מציע תמיד ערך מוסף לגולש, ערך מוסף ללקוח הפוטנציאלי. הערך המוסף הזה יכול להיות מידע, יכול להיות אינדקס של תוכן, יכול להיות שירות מסוים – ועוד המון דוגמאות. השורה התחתונה היא: רק אתר עם ערך מוסף משמעותי לגולש – הוא אתר מוצלח.

איך מתכננים אתר שיש בו היררכיה נוחה, ביטויים נפוצים וערך מוסף לגולש?

תהליך התכנון של אתר האינטרנט עוסק במימדים שונים של פיצוח ה"קוד" להצלחה של האתר. הצלחה = מימוש המטרות העסקיות של האתר.

לכן ננקוט כמה צעדים הכרחיים (יש הרבה שלבים נוספים, אבל אלה בעיניי הם חובה לכל אתר, ויכולים להתממש בתהליכי אפיון גם עבור אתרי אינטרנט קטנים יחסית):

  1. ייעוץ SEO מקדים, שבו תיבדק הפופולאריות של מילות מפתח רלוונטיות ותתקבל הערכת תנועה למילות המפתח כמו גם העדפה לניסוח קטגוריות בעץ האתר.
  2. ראיונות עם לקוחות, שבו מאפיין האתר ישאל שאלות קונקרטיות מבוססות התנהגות. בתהליך זה נקשיב ללקוחות שהגיעו מהאינטרנט וגם כאלה שלא הגיעו מהאינטרנט, ונבין מה הם מחפשים, מה הם צריכים בתחום העיסוק של החברה ועוד. נבין מתוך השאלות מה חסר להם בתחום הזה, מה המצוקה שלהם בתחום, ומתוך המידע הזה נכניס עבורם ערך מוסף באתר האינטרנט. ברוב המקרים, הערך המוסף ייכנס גם לתהליכי עבודה אוף-ליין, לשירות לקוחות וכן הלאה. מתוך השיחות נסיק גם על ההיררכיה של המידע באתר ונוכל לתכנן אותה בצורה ידידותית למשתמש.
  3. בדיקת היררכיה. אחרי שלב התכנון – נפנה אל משתמשים רנדומאליים לבדיקת עץ האתר. תנו להם 3 משימות מוגדרות וצפו בהם: האם הם הצליחו לבצע את המשימות בצורה מהירה ונוחה? אם כן, מצוין! ההיררכיה שלנו ידידותית למשתמש. אם לא, הגיע זמן לתכנן מחדש. בדקו איפה הם "נפלו", ומה סיבך אותם; נסו לתקן את ההיררכיה ובדקו שוב.

נכון, התכנון יהיה ממושך יותר ממה שחשבתם, אבל בדרך זו אתם: חוסכים הרבה כסף על תיקונים שאחרי העיצוב והפיתוח, ממזערים סיכונים לבעיות בניווט האתר, משדרגים את חוויית המשתמש באתר ומקדמים את הגולש באתר לעבר יצירת קשר... ולמעשה יוצרים את השילוב המנצח בין SEO לבין UX – כי כשהם באים ביחד הם חזקים יותר.

נכתב ע"י: ענת אלון - מנהלת פרויקטים באינטרנט

SEO, UX
רוצה להתקדם? צור קשר