איך למדוד את עבודת ה SEO?

18 מרץ 2019

מהי הדרך הנכונה להעריך את עבודת הקידום של האתר

איך למדוד את עבודת ה SEO?

הרבה בעלי אתרים יוצאים מתוך נקודת הנחה שיש קשר ישיר בין הדירוגים בגוגל לבין מספר הכניסות לאתר ומה שהם יקבלו מהן (גיוס לקוחות חדשים, תרומות, רכישת מוצרים וכו'). בפועל זה לא תמיד נכון, פשוט מכיוון שיש יותר מדי פקטורים אחרים שיכולים להשפיע על התוצאות של הקידום בגוגל.

כדי לסבר את האוזן, הנה רק כמה מהם:

שאילתות חדשות

כמקדמי אתרים ואפילו כלקוחות, אנחנו מסתכלים הרבה פעמים על הצעות למילות מפתח מכלים שונים או ממה שגוגל מציע לנו כשאנחנו מתחילים להקליד חיפוש מסוים. באופן מפתיע, הנתונים הפנימיים של גוגל מראים בעצמם שיש מספר דו ספרתי של חיפושים חדשים שלא נראו קודם ולכן סט התוצאות שיוחזר עבורם עשוי להיות שונה לחלוטין מזה שאנחנו מצפים (אפילו אם שינינו מילה אחת). למעשה, סך כל השאילתות הבלעדיות האלו עשוי להיות גדול מסך כל השאילתות שהופיעו קודם, תופעה שידועה גם כ"הזנב הארוך".

תוצאות אישיות ואינדקס דינאמי

עד לפני כמה שנים גוגל התגאתה בכך שהיא מתאימה תוצאות חיפוש שונות לכל גולש. היום האמרה הזו נתפסת בעיקר כחדירה לפרטיות, ולכן גוגל טוענת שהיא צמצמה מאוד את ההתאמה האישית (מה שלא תמיד מתיישב עם מחקרים חיצונים). בכל מקרה, מה שבטוח הוא שלא כולם ייראו בדיוק את אותו סט תוצאות, ואם תסתכלו ב-Search Console, תוכלו לראות מיקומים ממוצעים שהם מאוד רחוקים ממה שתראו אם תקישו את השאילתות בעצמכם. לדוגמה, אם תבקרו באותו דף או אפילו אתר הרבה פעמים, יכול מאוד להיות שהוא יופיע במקומות גבוהים יותר בתוצאות.

אם מוסיפים לתוצאות האישיות גם את האינדקס הדינאמי מאוד של גוגל שמתעדכן בשבריר שנייה ואתרים כמו אתרי חדשות שמקבלים דחיפה כלפי מעלה כמה שעות לאחר שהם מפרסמים ידיעה, קשה מאוד לראות כיצד מיקום ספציפי של תוצאה ברגע מסוים יכול לשקף את המציאות...

לצורך ההגינות, יש להוסיף שקפיצה בין עמודים שלמים, שהרבה פעמים הופכת את התוצאה לכמעט לא רלוונטית בדרך כלל לא מתרחשת כל יום, אלא אם כן חל שינוי גדול יחסית באלגוריתם של גוגל.

לא כל הכלים למדידת מיקומים מתייחסים לתוצאות מעורבות

כפי שאתם בוודאי שמים לב, בין התוצאות הקלאסיות של גוגל שמורכבות מקישורים טקסטואליים, יש גם הרבה מאוד תוצאות מסוגים אחרים כמו למשל תוצאות מקומיות עם מפות, תמונות, קטעי וידאו וכו'. רוב הכלים אמנם מאפשרים למדוד חלק מהתוצאות האלו (לדוגמה, המיקום ברשימת העסקים במפות של גוגל), אך הם לא יודעים לתרגם את המדידה הזו להשפעה הוויזואלית על המיקום של התוצאות הרגילות בדף.

הנה למשל תמונה של החיפוש "צביעת בתים חיצונית:

תוצאות חיפוש לצביעת בתים

כפי שאפשר לראות, האתרים במקום השלישי והרביעי נדחפים למטה, כך שהם למעשה "מפסידים" מקום אחד לטובת התמונות. אך מכיוון שיש כל כך הרבה שילובים שונים, בלתי אפשרי כאמור למצוא נוסחה מדויקת.

מה חשוב להעריך מלבד המיקומים?

אחרי שהבנו למה המיקומים קצת פחות חשובים לצורך הערכת הביצועים של האתר, הנה כמה דברים שצריך לשים עליהם את הדגש:

אחוז הלחיצות הכולל ומספר החשיפות ב-Search Console

ה-Search Console אמנם יכול להציג לנו מיקום ממוצע, אבל יש כאן עוד שלושה מדדים חשובים יותר : מספר החשיפות הכולל, מספר הלחיצות ואחוז הלחיצות (שהוא למעשה נגזרת של השניים האחרים). את השינויים במדדים האלו חשוב לבחון לאורך זמן מכיוון שהם מעידים יותר מכל על הצלחת עבודת הקידום בטווח שבו חברות הקידום עובדות (לפחות חצי שנה).

עבודת קידום טובה אמורה להצביע על מגמה כללית של עליה בהשוואה לתקופה הקודמת, אך יש לשים לב לעמודים שמקבלים אחוזי כניסה נמוכים מכיוון שלעיתים התיאור והשם של העמוד פשוט לא מושכים מספיק ללא קשר למילות מפתח בהן משתמשים.

נתוני Search Console

תנועה (לרוב באמצעות Google Analytics)

על מנת להעריך נכון ולהפיק תובנות מהתנועה שהאתר מקבל, לא מספיק לראות רק כיצד היא משתנה, אלא גם אילו עמודים מקבלים הכי הרבה תנועה ואילו ממירים יותר. לעיתים קרובות ביצועים נמוכים יכולים להעיד על בעיה פנימית באתר הנוגעת לחוויית המשתמש, קריאות לא מספיק מושכות לפעולה ובעיות טכניות כאלו ואחרות. את אלו אפשר לפתור לרוב באמצעות שיתוף פעולה עם חברת בניית האתרים, מומחי אנליזה (לרוב באתרים גדולים), המעצבים, כותבי התוכן או הקופירייטרים וכך הלאה.

מה מעניין אותנו בסופו של דבר?

כלקוח שמקבל שירותי SEO, חשוב לבחון את הפעילות בצורה מושכלת ומבוססת נתונים שאינם רק דירוגים של מונחים מאוד ספציפיים בתוצאות החיפוש.

כמה דוגמאות למדדים שניתן לבדוק:

  • האם קיימת מגמה של עליה ביעדי האתר (המרות,goals) מתנועה אורגנית?
  • האם יש עליה בתרומתה של התנועה האורגנית להמרות מערוצים אחרים (Assisted conversions)?
  • האם יש מגמה של עליה בתנועה האורגנית לדפים חשובים באתר?
  • האם נתוני הגלישה תואמים לסוגי המוצרים/דפים/שירותים שזוכים לעליה?
  • האם יש עליה במספר מונחי החיפוש שמייצרים תנועה לאתר?
  • האם יש עליה בחשיפות האורגניות של האתר?

כי גם כשאומרים לכם: "סבלנות זה לוקח זמן" אפשר לבחון ולהבין אם אנחנו בכיוון הנכון...

SEO, קידום אורגני
רוצה להתקדם? צור קשר