עדכוני פינגווין בגוגל - לא שחור ולבן

15 דצמבר 2016

כל מה שרציתם לשאול על הפינגווין של גוגל ולא העזתם לשאול

עדכוני פינגווין בגוגל - לא שחור ולבן

עדכון פינגווין (למעשה אלגוריתם) נחשב בעיני מקדמי אתרים רבים לאחד משני הפטישים הגדולים ביותר של גוגל (ביחד עם עדכון פנדה) שחרץ את גורלם של אתרים רבים לטוב ולרע. לכן, אין זה מפתיע שקהילת מקדמי האתרים עוקבת אחרי כל ציוץ של גוגל בנושא ומחכה בקוצר רוח לשמוע על כל שינוי באלגוריתם הזה...

אז מהו בכלל עדכון פינגווין?

עדכון פינגווין הוא עדכון שנועד להעריך מחדש את מידת ההשפעה שיש לקישורים שונים ברשת על דירוגים של אתרים. לפני העדכון, היה קל יחסית להגיע לדירוגים גבוהים בגוגל באמצעות מספר רב של קישורים מאתרים אחרים שקישרו לאתר המקודם. חלק מהקישורים האלו היו יכולים להגיע ממקורות איכותיים יחסית כמו אתרים חדשותיים או בלוגים נחשבים בתחומם, אבל חלק מהקישורים יכלו להגיע מאתרים חסרי ערך באיכות נמוכה שהוקמו רק על מנת "להוציא" מהם קישורים, מהודעות בפורומים (שגם להן לא היה לרוב ערך של ממש) ומרשימות של קישורים שלא בהכרח היה ביניהם קשר באתרים של מקדמים אחרים (שבעצם ביצעו החלפות של קישורים אחד עם השני).

בשלב מסוים, העומס וההשפעה של הקישורים הלא איכותיים שמקדמי אתרים יצרו, גרמו לחברת גוגל להבין שברגע שבו יהיו יותר מדי תוצאות לא רלוונטיות או לא איכותיות שנדחפו על ידי אותם מקדמים, האמון של הקהל הרחב במנוע החיפוש שלהם עשוי להיפגע ושנים של השקעה עלולות לרדת לטמיון.

כתוצאה מכך, בגוגל עבדו (כנראה במשך זמן רב) על עדכון שאמור היה לפתור את הבעיה, לפחות באופן חלקי. המטרה הראשית של העדכון הייתה לזהות את אותם אתרים שהשתמשו בקישורים לא איכותיים (לעיתים נקראים גם קישורי ספאם מכיוון שאין להם שימוש מבחינת הגולש) ולהוריד את הדירוגים שלהם עבור מילות המפתח (החיפושים) עליהם ניסו להתחרות. לדוגמה, מקדם או בעל אתר שיצר הרבה קישורים לא איכותיים בנושא של משכנתאות, היה עשוי לגלות שהוא ירד בדירוגים עבור חיפושים שהיו חשובים עבורו ("מחשבון משכנתא", "משכנתא זולה" וכך הלאה...).

כיצד עדכון פינגווין השפיע על עולם קידום אתרים?

עדכון פינגווין יצר כאוס גדול בקרב מקדמי אתרים ברשת שראו את האתרים אותם קידמו משנים מיקומים באופן דרסטי תוך מספר ימים או שעות. כצפוי, זו הייתה פאניקה לא קטנה מכיוון שרובם עבדו בסופו של דבר בשביל לקוחות (חלקם חברות גדולות) שציפו לראות את התנועה לאתרים שלהם גודלת עם הזמן, אך התעוררו יום אחד וגילו כיצד התנועה ירדה בעשרות אחוזים בין לילה. יש אפילו הערכות שונות שחלק גדול מתעשיית בניית הקישורים (אנשים שהמטרה שלהם היא למצוא קישורים זולים יחסית לאתר), ספקה נזק כבד שהתבטא בפיטורים נרחבים.

כמובן שהיו גם את אלו שהרוויחו מן העדכון (אחרי הכול, אם אתר יורד בתוצאות, אתר אחר חייב לעלות במקומו), אבל כמו תמיד, את קולם של אלו שזועקים שומעים הרבה יותר חזק... כאשר חלקם נשבעו שנענשו למרות שהקישורים שלהם היו איכותיים...

יש להדגיש שבניגוד למה שניתן לחשוב, לא רק מקדמים שהשתמשו בשיטות קיצוניות נפגעו מן העדכון, אלא גם מקדמים שהשתמשו בשיטות קידום שנחשבו לבטוחות יחסית (למשל, פרסום מאמרים באתרים שלכאורה שימשו מאגר ידע בנושאים שונים, אך בפועל שימשו בעיקר מקדמי אתרים שפרסמו בהם מאמרים שהמטרה שלהם הייתה לקשר לאתרים המקודם).

במהלך השנים אלגוריתם פינגווין עודכן מספר פעמים, כאשר יש בסך הכול ארבע גרסאות גדולות ועדכונים קטנים יותר, חלק מהעדכונים האלו הם ריענון של הנתונים בלבד, וחלק מהם הם שינויים באלגוריתם עצמו שנועדו לאזן את התוצאות. בשל זאת, הציפייה לעדכון הבא הפכה להיות מורטת עצבים עבור חלק גדול מן המקדמים.

התיאורית החדשות : הסרת קישורים וקידום אתרים שלילי

בשל האופן החדש בו גוגל החלה להתבונן על קישורים, קל היה מאוד לפתח תיאוריה שגורסת כי אם מקדם רוצה להחזיר את הגלגל אחורה, כדאי לו להסיר את אותם קישורים בעייתיים בתקווה שהאלגוריתם של גוגל יתחשב בכך ויוריד את "דירוג הספאם" של האתר. מכיוון שלפעמים היה קשה להסיר את אותם קישורים שחלקם נוצרו על ידי כלים אוטומטים או הגיעו מאתרים שלא היה ניתן לאתר את הבעלים שלהם, נוצרה תעשייה שלמה של חברות שהבטיחו להסיר קישורים בעייתיים על ידי יצירת קשר עם בעלי האתרים המקשרים או איתור של חשבונות "אבודים" באתרים שונים שהיו מאפשרים למקדמים לערוך את התוכן שיצרו (כמו מאמרים) ולהסיר מהם את הקישורים הבעייתיים.

תיאוריה אחרת שעדיין נחשבת לשנויה במחלוקת היא "קידום אתרים שלילי". התיאוריה גורסת שאם אלגוריתם פינגווין מזהה קישורים לא איכותיים ופוגע באתרים שמשתמשים בהם, הרי שאפשר ליצור הרבה מאוד קישורים לא איכותיים לאתרים של מתחרים על מנת לפגוע בהם. למרות שהתיאוריה הוכחשה נמרצות על ידי גוגל, היא עדיין נחשבת לאמינה בעיני מקדמים רבים.

התגובה של גוגל

לאחר שבגוגל הבינו שאלגוריתם פינגווין יצר מהומה לא קטנה וגרם לתחושה של תסכול גם בקרב בעלי אתרים לגיטימיים, היה ברור להם שהם צריכים להרגיע מעט את השטח ולתת פתרון, גם אם חלקי, לאותם אתרים שנפגעו.

מכיוון שרוב האתרים האלו לא קיבלו עונשים ידניים (כלומר, לא נענשו עקב סריקה ידנית של צוות הספאם של גוגל), אלא נפגעו מהאלגוריתם עצמו ("ענישה אוטומטית") – הפתרון עצמו היה חייב להגיע בצורת כלי חופשי לשימוש, וכך נולד הכלי לדחיית קישורים (Disavow Links). גוגל אמנם לא הצהירה מפורשת שמדובר בכלי שקשור לפינגווין, אבל לכל אחד בתעשיית קידום האתרים זה היה ברור כשמש...

כלי דחיית קישורים

הכלי מאפשר לכל אחד שיש לו אתר מאומת ב – Search Console להעלות קובץ עם רשימה של אתרים בהם יש קישורים שעלולים לפגוע באתר. (ניתן לציין גם חלקים או עמודים ספציפיים באתר). למרות זאת, גוגל מבהירה באופן שלא משתמע לשתי פנים שעדיף קודם כל ליצור קשר עם בעלי האתרים על מנת להסיר את הקישורים ידנית, כך שהכלי מיועד רק למקרים בהם אין אפשרות אמתית להסיר את הקישורים.

למרות שזה היה צעד בכיוון הנכון, מקדמים רבים עדיין טענו שהכלי לא עושה את העבודה, אך היו גם כאלו שפירטו כיצד השתמשו בכלי והצליחו. ייתכן שאחת מן הסיבות לכך הייתה שעד גרסה 4 של האלגוריתם, הוא לא התעדכן בזמן אמת, ולכן היה צורך לחכות עד לריענון הבא שלו על מנת לראות את האפקט של השימוש בכלי.

מהו המצב כיום?

כאמור, הגרסה האחרונה של פינגווין (גרסה 4) הפכה את פינגווין לחלק מהליבה המרכזית של גוגל, כך שאין כבר צורך לחכות לעדכונים. מעבר לכך, אם בעבר כל האתר היה עשוי להיענש בגלל מספר מועט של קישורי ספאם בחלק מהעמודים שלו, כעת פינגווין אמור להעניש רק דפים ספציפיים.

יחד עם זאת, אין הדבר אומר שבעלי אתרים ומקדמים יכולים להקל ראש באלגוריתם, והם עדיין צריכים להשתמש בטקטיקות בניית קישורים כמה שיותר טבעיות, למשל, יצירת קישורים שיוצאים מעמודים שיש להם ערך של ממש וכאלו שיש סיכוי אמתי שהמשתמשים ילחצו עליהם מכיוון שהם ירצו לקרוא את הדף שאליו הקישור מוביל.

SEO, פינגווין, penguin
רוצה להתקדם? צור קשר