אופטימיזציית יתר

19 אוקטובר 2014

לקדם אתר בלי להגזים... ולמנוע ענישה ידנית

אופטימיזציית יתר

אופטימיזציית יתר היא אחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם ה - SEO. עד לפני בערך ארבע שנים, המושג לא ממש היה רלוונטי לקידום אתרים בגוגל ישראל מכיוון שהשוק היה פרוץ מאוד ואם אתר היה נענש וממודר ממנוע החיפוש, זה פחות או יותר היה צפוי מכיוון שהיה ברור שהאתר השתמש בשיטות פסולות וקיצוניות באופן מכוון. לדוגמה, יצירת קישורים מאתרי ספאם או פורומים בשפה זרה, קניית קישורים, דחיסת מילות מפתח ועוד.

היום לעומת זאת, גם בעלי אתרים שחשבו לתומם שהם מבצעים קידום כשר ומדוד, מגלים שהם נפגעים משינוי אלגוריתם של גוגל, או שננקטה כנגדם פעולת ענישה ידנית. אחת הסיבות לכך היא שטווח הפעולות שגוגל מחשיב כשיטות פעולה פסולות התרחב מאוד וכולל היום לא רק את נושא הקישורים, אלא גם את נושא התוכן ובעיקר כפילות תוכן.

מבחן המקדם הטוב מדי

אם אתם חושבים שאתם מקדמי אתרים טובים, מבחן זה יעזור לכם לדעת האם אתם מקדמים טובים מדי:

1. אתם משתמשים במילות מפתח מדויקות גם בקישורים פנימיים: קישורים פנימיים הם ללא ספק חשובים מאוד, אבל ברגע שאתם מתחילים להשתמש בהם עם מילות מפתח מדויקות או ביטויים שנראים לא טבעיים, אתם בבעיה מכיוון שפרופיל הקישורים שלכם מתחיל להיראות לא טוב. לעומת זאת, אפשר להשתמש במילות מפתח שהן שם המותג או שם של דומיין בלי להפעיל את מנגנוני הספאם של גוגל...

2. מילות מפתח לא רלוונטיות - הרבה מאוד מקדמי אתרים מנסים "לתפוס טרמפ" על מילות מפתח גם אם הן לא ממש רלוונטיות לאתר שלהם. הכוונה היא גם לאתרים שעוסקים בנישה מסוימת ומדביקים "מאמרים אורחים" שלא קשורים כלל לנושא, וגוגל כבר ציינה יותר מפעם אחת שפוסטים אורחים הם למעשה הספאם החדש...

3. הפניה של כל הקישורים הנכנסים לעמודים מההיררכיה הראשונה - למרות שפרופיל קישורים מאוזן הוא כזה שיש בו קישורים לעמודים ברמות שונות באתר, מרבית מקדמי האתרים מעדיפים לקדם רק את העמודים החשובים ביותר באתר על מנת לא "לבזבז" את הכוח של הקישורים על הדפים החשובים פחות. באופן שכזה, בדרך כלל יתקבל פרופיל קישורים שבו 3/4 מהם מפנים לעמוד הבית או לעמודים הראשיים ורק רבע לעמודים עמוקים יותר, זאת בעוד השאיפה היא לכוון יותר לאזור  ה - 1:1. אחת הדרכים להשיג יותר קישורים פנימיים היא באמצעות כתיבת מאמרים איכותיים ומעניינים שאנשים ירצו לקשר אליהם. נכון, צריך לפעמיים להשקיע לא מעט זמן בשיווק ופרסום של אותם המאמרים, אבל הקישורים הטבעיים שיתקבלו יהיו טובים יותר מקישורים אותם יוצרים באופן ידני.

4. שימוש במספר כותרות H1 - כותרת H1 מציינת את הנושא הראשי של העמוד ולכן אין טעם לשים מספר כותרות H1 אפילו אם זה נראה יפה. בנוסף, יש להשתמש בתג רק עבור כותרת ולא עבור פסקת טקסט ארוכה...

5. קישור לאתרים "לא טובים" - האתרים אליהם אנחנו מקשרים הם לא פחות חשובים מהאתרים שמקשרים אלינו. זו הסיבה שמוטב לא לקשר לעמודים שיש להם סמכותיות נמוכה ובטח שלא לאתרי ספאם. הדבר נכון גם לגבי השתתפות בכל מיני החלפות קישורים, משהו שבגוגל חוזרים עליו שוב ושוב כדבר שיכול מאוד לפגוע באתר שלכם והם אף מענישים ידנית "חוות קישורים" שכל המטרה שלהם היא לקשר מאתר אחד לשני.

6. שימוש בפוטר, כל פוטר, למטרות קידום - כיום כבר ברור שקישורי פוטר פשוט לא תורמים לאתר, גוגל בדרך כלל לא ייתן להם ערך, הזחלנים לא תמיד מתייחסים אליהם וכך גם הגולשים, שבקושי מסוגלים להבחין בהם. הפוטר מיועד אך ורק לפרטי יצירת קשר, קרדיט, זכויות יוצרים וכו', אבל לפעמיים יש לנו נטייה להוסיף מילות מפתח שאנחנו חושבים שהן חשובות לקידום כמו למשל "מנעולן בחיפה", אך בפועל הן יכולות להזיק לנו מכיוון שמדובר בדחיסה של מילות מפתח.

מעבר לזאת בדרך כלל לא מדובר במילה אחת, אלא בעשר מילים לפחות שכל אחת מהן היא קישור, ואז אנחנו מבצעים גם דחיסת מילות מפתח וגם מפזרים יותר מדי קישורים שכבר מופיעים באתר במקומות אחרים (לדוגמה, בתפריטים).

7. יותר מדי מילות מפתח בכתובות העמודים - התופעה הזו קצת פחות רלוונטית לארץ בה כתובות בעברית הן לא נוחות כל כך, אבל היא עדיין קיימת. כתובות שיש בהן בעיקר מילות מפתח בדרך כלל לא עוזרות, אלא רק גורמות לנזק, וגם בארץ כבר נדיר יותר ויותר לראות אתרים עם שמות דומיין בעברית במקומות גבוהים רק בגלל שם הדומיין שלהם (כלומר, אין בהם תוכן טוב והם לא עברו קידום יסודי). הכתובת שלכם צריכה לייצג את שם המותג או החברה, וזה  הכול.

לסיכום - קידום זה לא רק טכניקה

לסיכום, אי אפשר להתייחס אל קידום אתרים כאל משהו טכני בלבד ומרגע שעברנו סף מסוים של התאמה לגוגל, כדאי לנו להשקיע גם באספקטים אחרים של האתר ובמיוחד בתוכן ובהפצה שלו ברשת. זה ישתלם לנו הרבה יותר מאשר לנסות לדחוף לאתר עוד מילת מפתח אחת פה או מילת מפתח אחת שם בתקווה לזכות בבונוס מגוגל.

בהצלחה!

SEO, אופטימיזציה
רוצה להתקדם? צור קשר