שאלות ותשובות על Mobile First Indexing

02 אוקטובר 2018

כמה הבהרות על מובייל פירסט

אם קיבלתם הודעה מגוגל שהאתר שלכם עבר ל-Mobile First Index, אתם בחברה טובה. בשבועות האחרונים גוגל החלה לשלוח התראות רבות לאתרים שעברו לשיטת אינדוקס חדשה שנקראת Mobile First Indexing. מכיוון שבזמן האחרון מתבצעים במנוע החיפוש הרבה מאוד שינויים שקשורים למובייל, קיימת חוסר בהירות לגבי כל מה שקשור לשיטת האינדוקס החדשה של גוגל וכיצד בדיוק היא תשפיע על התוצאות.

החדשות הטובות הן שלא מדובר בשינויים מרחיקי לכת ורוב הסיכויים שהדירוג והצורה שבה האתר שלכם מופיע בגוגל לא תשתנה. ולמרות זאת, יש כמה דברים שחשוב לדעת.

אז מה זה בכלל ה-Mobile First Indexing?

במשפט אחד: אם עד עכשיו גוגל היה סורק קודם את כל הגרסה "הרגילה" של האתר שמיועדת למחשבים באמצעות הזחלן הסטנדרטי, מעכשיו הוא יתחיל לסרוק את האתר בגרסה הניידת שלו באמצעות הזחלן שמיועד לכך. חשוב לשים לב שהמילה Indexing לא זהה למילה Index. כלומר, לא מדובר בשני אינדקסים שונים שיתאחדו בסופו של דבר, אלא בשינוי עקרוני של האופן שבו גוגל מאנדקס אתרים.

רגע, גוגל לא בדק כבר את האתר הנייד באמצעות חלק נפרד באלגוריתם?

אכן כן. האלגוריתם של גוגל  בודק כבר כמה שנים טובות עד כמה האתר מתאים למובייל ומדרג אותו בהתאם לביצועים שלו כגון מהירות, אופי התצוגה ועד כמה הוא ידידותי לגולשים (לדוגמה, באמצעות גודל האלמנטים השונים והרווחים ביניהם). עם זאת, נראה שבעבר הבדיקה של האתר הנייד הייתה תהליך נפרד, ולכן אחת המטרות של העדכון הנוכחי היא כנראה לקצר תהליכים ולא לבצע עבודה כפולה (למרות שרק המהנדסים של גוגל כנראה יודעים עד כמה המעבר ישפיע על הביצועים בפועל).

האם אני צריך להיות מודאג?

כפי שציינו, בגדול רוב בעלי האתרים לא צריכים להיות מודאגים. אפילו אם האתר שלהם לא מתאים ב-100% למובייל, גוגל עדיין יוכל לסרוק אותו. הבעיה מתחילה אם האתר הנייד והאתר הרגיל אינם מסונכרנים אחד עם הרגיל מבחינת התוכן שנמצא בהם או המבנה של האתר (לדוגמה, עמודים שמופיעים באתר הנייד ולא מופיעים באתר הרגיל או ההפך). במצב כזה, ייתכן שהאתר יאבד דירוגים במובייל או שחשיפה שלו בתוצאות תקטן.

זוהי הסיבה העיקרית לכך שגוגל ממליצה לעבור לאתר רספונסיבי אם עדיין אין לכם אחד כזה. כזכור, אתר רספונסיבי מסוגל להציג את התוכן שלו בגדל מסכים שונים באופן גמיש ועם שינויים מינימליים בתוכן (מכיוון שהתוכן עצמו כבר נמצא בקוד ורק מוצג בצורה אחרת). זאת לעומת אתר סלולרי נפרד שבדרך כלל יושב תחת סאב דומיין (לרוב בפורמט m.mysite.com) שהוא למעשה אתר עם קוד שונה לגמרי, אך עשוי להתבסס באופן חלקי או מלא על אותו מסד נתונים.

מה לעשות אם האתר שלי לא מותאם לנייד כלל?

על פי גוגל עצמה, אם האתר לא מותאם לנייד כלל, עדיף להעלות את הגרסה המותאמת רק כשהיא מוכנה לחלוטין.

האם יש קשר בין ה-Mobile First לבין מהירות האתר?

מכיוון שאתרים רבים עולים בממוצע לאט יותר בנייד גם בלי קשר למהירות החיבור, סביר להניח שלמהירות תהיה השפעה גדולה יותר על הדירוגים. גוגל אמנם לא מזכירה זאת במפורש בהקשר של העדכון הנ"ל, אבל היא כן ביצעה שינוי מקביל שמשפיע על האופן בו היא מתייחסת למהירות האתר. עם זאת, נכון להיום, השינוי אמור להשפיע בעיקר על אתרים מאוד איטיים ולא נותן יתרון משמעותי (אם בכלל) לאתרים שהם כבר מהירים.

בכל אופן, תמיד כדאי לבדוק כיצד האתר שלכם עולה בנייד אפילו ברשת Wi-Fi  מהירה והאם יש שיפורים שגוגל ממליצה עליהם. ניתן לשפר יחסית בקלות את המהירות של אתרים קיימים באמצעות תקן AMP שגוגל בעצמה מקדמת.

מה בנוגע לתוכן מוסתר?

בעבר תוכן מוסתר נחשב למילה גסה וגוגל ראתה בו דרך לבצע מניפולציה על תוצאות החיפוש. האתרים הניידים הכריחו את גוגל לשנות את הגישה הזו מכיוון שבהרבה מהם יש תפריטים נפתחים או פסקאות טקסט שמוסתרות כברירת מחדל על מנת לנצל עד תום את גודל המסך המוגבל. לכן, גוגל הודיעה במפורש שאין בעיה להשתמש בתוכן כזה. למרות זאת, יש לזכור שתוכן שמוסתר בכוונה באמצעות קוד והגולש לא יכול לראות אותו עדיין נחשב לספאם ועשוי להעניש את האתר (לעיתים גוגל מבצעת גם בדיקות ידניות).

אגב, כיום הסברה היא שב-Desktop  לתוכן שכזה יש פחות חשיבות מאשר לתוכן רגיל, ולכאורה ה-Mobile First Indexing  עשוי לשנות את הגישה הזו.

מה הכי חשוב לבדוק?

יש מספר דברים שחשוב לבדוק רק בשביל להיות רגועים מעבר לעניין התוכן, במיוחד באתרים נפרדים או אתרים עם שינויים גדולים במובייל.

1.האם הסימונים המיוחדים של המידע המובנה קיימים גם בנייד?

2.האם יש תגי מטה בכל הגרסאות? אין צורך ליצור תגים שונים, וזאת למרות שבנייד התגים מעט קצרים יותר. הסיבה היא שגוגל משתמש בחלק ספציפי באלגוריתם על מנת להתאים אותם לכל שאילתה בנפרד.

3.באתרים נפרדים, תגי hreflang ו-canonical  חייבים להפנות ל-URL המתאים ולא לתגים בגרסה המקבילה. קיים גם תג מיוחד בשם Link שאפשר לסמן באמצעותו את הגרסה המקבילה של הדף.

4.כנ"ל בנוגע למפות האתר וקבצי ה-Robots. במיוחד חשוב לשים לב שאין חסימות לזחלן הנייד בקובץ ה-Robots או בתגי noindex.

5.אתרים נפרדים חייבים להיות מאומתים כולם ב-Search Console ובכלים השונים של גוגל מכיוון שהוא עדיין מתייחס אליהם כאתרים שונים.

מה בנוגע לקישורים?

בהנחה שהאתר שלכם רספונסיבי וכל הדפים בו מוצגים היטב גם מהנייד, אין סיבה להיות מודאגים מקישורים נכנסים בהקשר של SEO ובניית קישורים. לעומת זאת, אם האתר יושב על כתובת נפרדת או שמסיבה מסוימת בנייד מתקבלת הודעת שגיאה מהשרת או עמוד ריק (מה שנקרא soft 404), גוגל עשוי להתעלם באופן חלקי או מלא מהקישורים הללו. כרגע לא ממש ברור האם גוגל יחפש גם קישורים באמצעות הזחלן הרגיל (שיהפוך לזחלן המשני), ולכן בעניין הזה לא רצוי לקחת סיכונים.

SEO, mobile first
רוצה להתקדם? צור קשר