מה חשוב לדעת על עדכון Mobile First של גוגל

06 דצמבר 2016

גרסאות המובייל מקבלות הרבה משקל

מה חשוב לדעת על עדכון Mobile First של גוגל

מאז חדירתם של הטלפונים החכמים, יותר ויותר אנשים מצאו את עצמם מעדיפים את הגלישה הזמינה והנוחה דרך הטלפונים הסלולאריים שלהם ובאמצע השנה שעברה (מאי 2015) גוגל בעצמה הכריזה שיותר  ויותר חיפושים מתבצעים דרך טלפונים סלולריים מאשר מחשבים רגילים (Desktop) וטאבלטים.

מגמה זו הובילה את גוגל לבצע שלושה שינויים משמעותיים:

  • לסמן אתרים המותאמים למובייל בסימון מיוחד אם משתמשים במנוע החיפוש שלה מהסלולר או באחת אפליקציות החיפוש שלה.
  • לפתח פורמט מיוחד בשם AMP שהתפקיד שלו הוא לגרום לאתרים סלולריים לעלות מהר יותר באמצעות שינויים בקוד המקור שלהם (HTML) וויתור על חלק מהאלמנטים שבו תוך כדי החלפתם בגרסאות רזות יותר.
  • לתת עדיפות לאתרים המותאמים לסלולר על פני אתרים שאינם מותאמים לסלולר כאשר מחפשים מהסלולר או באחת מהאפליקציות של גוגל (בדומה לסעיף הראשון).

למרות ששלושת הצעדים האלו נשמעו הגיוניים בעולם שבו הגלישה בסלולר הופכת לכל כך משמעותית, הצעד הבא אותו רוצה לנקוט גוגל כבר הוביל לשינוי הרבה יותר עמוק:  החל ממאי 2016, גוגל החלה להתנסות באינדקס חיפוש שיהיה מבוסס כולו על אתרים סלולריים. המשמעות בפועל היא שבעתיד סדר התוצאות של גוגל ידורג לפי הגרסאות הסלולריות של אתרים שונים.

לפעולה הזו יש מספר השלכות חשובות:

  1. גוגל תתחיל להשתמש בזחלן  (Crawler) המיועד ונותן עדיפות לאתרים סלולריים במקום זחלן המיועד לאתרי Desktop (למרות שהוא עדיין יוכל לסרוק את שני סוגי האתרים).
  2. מי שמנהל שני אתרים במקביל צריך לדאוג שהמידע בשניהם יהיה כמה שיותר דומה, כך שכדאי להשתמש באתר רספונסיבי ולא באתר סלולרי נפרד.
  3. בעלי אתרים שיש להם פחות תוכן באתר הסלולר מאשר באתר ה – Desktop יצטרכו להיות מודאגים מכיוון ששני האתרים שלהם צפויים לקבל ירידה בדירוגים.   למעשה, גוגל תבחן סיגנלים מהאתר הסלולרי כדי לדרג את אתר ה  - Desktop, וזה כולל כותרות, תיאורים, טקסטים, תפריטים, מידע מובנה וכו'.
  4. עוד עדכון חשוב שבא במקביל הוא שתוכן שמתגלה בצורה נפתחת (כמו למשל באפקט של אקורדיון), או מופיע בטאבים שונים, יהיה הרבה יותר משמעותי במובייל מאשר ב – Desktop, זאת כל עוד הוא לא מפריע לחוויית הגלישה ולא מסתיר תוכן שרק גוגל אמור לראות. (תוכן מוסתר).

האם השינוי Mobile first הוא סופי?

לא בטוח – גוגל מנסה ליישם את השינוי בהדרגה וייתכן שבשלב הראשון היא תשתמש בשני אינדקסים שונים עבור שתי קבוצות של גולשים. אם האינדקס הסלולרי אכן יביא  לתוצאות המצופות ממנו, כנראה שגוגל תאחד אותו עם האינדקס לאתרי Desktop ובאמת נראה אינדקס אחד מאוחד. אם השינוי לא יצליח, ייתכן שגוגל תחזור לשיטה הקודמת שבה קיים אינדקס אחד שבו יש יתרון לדירוגים של אתרים סלולריים בחיפוש מהסלולר.

כיצד השינוי ישפיע על תוכן וקישורים?

זוהי שאלה קשה שאפילו בגוגל לא ממש יודעים איך לענות עליה מכיוון שבאתרים סלולריים יש בדרך כלל פחות תוכן וקישורים נכנסים מאשר באתרי Desktop. לכן, סביר להניח שגוגל תצטרך לשנות מעט את שיטת הדירוג שלה, אבל לא ברור כרגע באיזה אופן בדיוק זה יקרה.

האם צריך לדאוג לתגי קנוניקל?

לפי גוגל, עצמה, אין צורך לבצע הפניות מעמודים סלולריים לעמודים הרגילים או לשנות את תגי הקנוניקל בתוך אתרי ה - Desktop.

כמה השפעה תהיה בסופו של דבר למהלך הזה?

למרות שלכאורה מדובר בשינוי מרחיק לכת, גוגל בעצמה רוצה שהשינוי יעבור באופן כמה שיותר חלק ולא יגרום לתזוזה יותר מדי גדולה בתוצאות החיפוש. בפועל, סביר להניח שבמדינות בהן יש יחסית יותר אתרים סלולריים והגלישה מסלולר היא נפוצה יותר, נראה הרבה יותר שינויים מאשר מדינות בהן חלק קטן יותר מן האתרים מוצעים גם בגרסה סלולרית.

מה כדאי לעשות בינתיים כדי שהאתר הסלולרי שלכם יהיה מוכן לשינוי?

  • בדקו את האתר שלכם ב – Search Console על מנת לוודא שהוא עומד בכל הדרישות הטכניות של גוגל מבחינת אתרים סלולריים.
  • וודאו שהאתר שלכם נראה היטב בכל מכשירים השונים (סלולר, מחשבים אישיים וטאבלטים)
  • וודאו שכל המידע המובנה מוגדר נכון וקיים גם בגרסת המובייל
  • אם יש לכם אתר סלולרי נפרד, וודאו שהוא פונקציונלי לחלוטין מבחינת המידע והתכונות שבו ואמתו אותו ב Search Console בנוסף לאתר הרגיל.
SEO, Googlebot, mobile, mobile first
רוצה להתקדם? צור קשר