על מה חשוב להקפיד כשבאים לקדם אתר איקומרס?

קידום אתרי e-commerce מציב בפני המקדם לא מעט אתגרים ייחודים הנובעים מהמורכבות של אתרים אלו והאופן ממנו הם שואבים את המידע על המוצרים השונים. בנוסף לזאת, השנתיים האחרונות עמדו בסימן הידוק האבטחה, הגברת המהירות, התאמה למובייל וחשיבות מרובה לאמינות הכוללת של האתר בעיני גוגל.

במה להתרכז קודם: מחקר מילות מפתח

מכיוון שברוב אתרי המסחר האלקטרוני יש מאות ואפילו אלפי עמודים, מחקר מילות מפתח עשוי להיראות כמעט בלתי אפשרי, ולכן אחד הדברים החשובים ביותר הוא לקבוע סדר עדיפויות מבחינת קטגוריות ואף מוצרים בודדים.

למרות שמפתה מאוד להתבסס על תחושת בטן ולבחור את מילות המפתח על פי המוצרים שנראים לנו הכי חשובים, לעיתים עדיף לנו לעשות את ההפך ולהתחיל ממילות מפתח כלליות יחסית כמו אלו של הקטגוריות השונות. אם אתם לא מבצעים גם קידום ממומן ומתכנן מילות המפתח של גוגל לא מספק לכם את כל הנתונים, עדיף להשתמש בכלים חיצונים כגון SEMRush שלעיתים יכולים להעריך את רמת התחרותיות בצורה טובה יותר.

דרך נוספת למצוא מילות מפתח רלוונטיות היא לבדוק את אתרי המתחרים ולראות באילו מילות מפתח הם משתמשים בעמודים הראשיים שלהם.

קידום אתר e-commerce - על מה חשוב להקפיד?

Meta Tags וכותרות פנימיות

לאחר שיש לנו רשימה של מילות מפתח מרכזיות בהן אנחנו רוצים להתקדם הגיע הזמן לעבוד על תגי המטא, לפחות אלו אותם אנחנו רוצים להכניס ידנית ברמת עמוד הבית, הקטגוריות החשובות ביותר וכו’. תגי המטא (כותרת Title ותיאור Description) והכותרות הפנימיות בכל עמוד צריכות ללא ספק לכלול את מילות המפתח, אבל בוריאציות מעט שונות ואפילו כמילים נרדפות או כמעט זהות (תיקים לבית הספר / ילקוטים). היום יש לגוגל יכולת הרבה יותר טובה מאשר פעם לעשות את ההקשר הנכון בין מילים קרובות.

בכל אופן, אסור שהתגיות יראו כאילו נכתבו על ידי רובוט מכיוון שבסופו של דבר הן מה שהגולש רואה בעמוד התוצאות והמטרה שלנו היא לשכנע אותו להיכנס דווקא אלינו. הדבר נכון במיוחד לתגיות האוטומטיות שהמערכת יוצרת. לדוגמה : תג ה-Title יכול להכיל את שם המוצר (בתוספת הקטגוריה אם יש מקום) ושם החנות, ואילו תג ה-Description יכול להכיל קריאה לפעולה כלשהיא (מתחייבים למחיר הזול ביותר, משלוח חינם וכו’).

 

להשתמש בתוכן בצורה נכונה

אחד האתגרים הגדולים ביותר באתרי אי-קומרס הוא כיצד להתייחס לתוכן, ובמיוחד לתוכן טקסטואלי על מנת שלא ישבור את העיצוב הוויזואלי של האתר, שלרוב נשען לא מעט על תמונות של מוצרים. למרבה הצער, הרבה בעלי אתרים נכנעים לתכתיבים של המעצבים ולא משאירים כמעט מקום לטקסט, מה שמוביל לקושי בקידום האתר בהמשך.

אז כן, צריך לעשות פשרות ולהקדיש לפחות חלק מהמקום לתוכן טקסטואלי הן בדפי הקטגוריה והן בדפי המוצרים. לדוגמה, בדף הקטגוריות אפשר להוסיף קצת טקסט מעל ומתחת למוצרים השונים, וזאת בתנאי שנמענים משכפול תוכן באמצעות תגים מתאימים (ראו בהמשך).

בעמוד המוצרים אפשר לחלק את המסך לשני חלקים: תמונה ותיאור זה לצד זה, כאשר המפרט הטכני (שלא בהכרח קריטי לכל הגולשים) יופיע מתחת. אמאזון עושה את זה בצורה מצוינת ושווה להקדיש כמה דקות לבחינה של העמודים שלה.

כמובן שרוב התוכן הזה אמור להיות מקורי ולא מבוסס רק על המידע שהיצרנים או הספקים מוסרים. אחרי הכול, יש עשרות אתרים שמשתמשים בדיוק באותם תיאורים… אם אין לכם אפשרות לכתוב תוכן מקורי לרוב העמודים, קבעו לעצמכם סדר עדיפויות ממש כמו שעשיתם עם מילות המפתח.

 

אזורי תוכן נוספים וקישורים פנימיים

אם אתם מרגישים שבאתר עדיין חסר תוכן, אתם יכולים ליצור עמודי תוכן נוספים שלא בהכרח קשורים לקטגוריות או למוצרים ספציפיים. לדוגמה, בלוג, דף “מה חדש”, שאלות נפוצות כלליות, המלצות גולשים על החנות וכך הלאה. מעמודים אלו אתם יכולים ליצור קישורים פנימיים אל עמודים אחרים באתר ולחזק אותם.

 

טיפול בתוכן כפול ברמה הטכנית

טיפול בתוכן כפול ברמה הטכנית הוא למעשה קל יותר מכפי שאפשר לחשוב. לדוגמה, אם יש לכם מוצר מסוים בכמה צבעים או גדלים, אתם יכולים לתת לגולשים לבחור את הגרסה המתאימה להם בדף המוצר ולא ליצור כמה עמודים כפולים (שוב, אמאזון היא דוגמה מצוינת).
בעמודי הקטגוריות הקפידו על חלוקה לעמודים בעזרת התגים המתאימים (לרוב זו הדרך הנוחה ביותר גם לגולשים).

לסיום, לגוגל יש תג מיוחד לסימון של תוכן כפול בו אתם למעשה מציינים את הגרסה המקורית של העמוד. תג זה נקרא Canonical. אם מערכת ניהול התוכן שלכם לא תומכת בו, אתם יכולים להורות לגוגל להתעלם מפרמטרים מסוימים בכתובת של הדף דרך כלי הניהול של ה-Search Console.

 

אופטימיזציה לתמונות

גם בתמונות חשוב להשתמש בזהירות: בראש ובראשונה, אל תעלו את התמונות שיש לכם כמו שהן: חתכו אותן לגודל הרצוי בדרך הנוחה לכם ולאחר מכן בצעו אופטימיזציה נוספת להקטנת הגודל שלהן (בין אם מדובר בקובץ PNG ובין אם ב-JPG). יש שירותים שונים שעושים רק חיתוך או אופטימיזציה, ויש תוספים שעושים את שניהם. (לדוגמה, Smush Image Compression).

חשוב גם להשתמש בתג התיאור עבור כל תמונה שאתם מעלים, אלא אם כן יש לכם המון תמונות דומות באותו העמוד ואתם לא רוצים ליצור דחיסה של מילות מפתח. במקרה הזה, גוונו את התיאורים או בחרו בתמונות האטרקטיביות ביותר.

מבחינת אחוזי ההמרה ונוחות השימוש, וודאו שהתמונות מציגות את המוצרים מזוויות שונות וכולן באותה האיכות. אחרי הכול, אתם לא רוצים שהאתר שלכם ייראה כמו אוסף של מוצרי יד שנייה…

 

מהירות והתאמה למובייל

כיום אי אפשר להתעלם מאף אחד מהם – ברוב התחומים, רוב הגולשים יגיעו לאתר בפעם הראשונה דרך המובייל והצלחת הביקור שלהם תושפע בין היתר ממהירות הטעינה שלרוב תהיה איטית יותר בסמארטפון מאשר במחשב. 

 

כמה נקודות לשיפור המהירות:

  • הסירו או כבו תוספים ומודלים בלתי נחוצים
  • שאפו לתמונות בגודל של פחות מ-100kb
  • צמצמו למינימום סקריפטים לשירותים חיצוניים
  • אם יש לכם עמודים סטטיים רבים שאינם משתנים, השתמשו בתוספי מטמון או טכניקות אחרות על מנת לצמצם את מספר הדפים שהשרת צריך לעבד ותנו הוראות לדפדפן של הגולש.

אם האתר עדיין תובעני במיוחד ואין לכם אפשרות לזמן פיתוח נוסף, שקלו לאחסן אותו על שרת וירטואלי בו אתם יודעים בדיוק שתקבלו את כל המשאבים שהבטיחו לכם 99% מן הזמן.

 

בנוגע להתאמה למובייל: כאשר אתם מעצבים את האתר למובייל או בוחרים תבנית, שימו לב שהגולש לא צריך לגלול יותר מדי על מנת להגיע לחלקים החשובים. בנוסף, אל תתפתו ליצירת אתר מובייל נפרד. זה פחות מקובל היום, ולאחר העדכון של גוגל שמעבד אתרים קודם כל על פי המובייל (Mobile First Indexing), חוסר תאימות בין האתרים עשוי לפגוע בכם.

 

אבטחה

וודאו שהאתר שלכם מאובטח לחלוטין, ולא רק בזמן הרכישה, גוגל שמים על כך דגש בשנים האחרונות. כיום יש פתרונות של חומת אש גם לשרתים או ברמת התוכנה (כתלות במערכת ניהול התוכן שלכם). הקפידו על סיסמאות חזקות לאזורי הניהול ושימו לב שהמערכת מצפינה את הסיסמאות של הגולשים ולא מאחסנת אותן כפי שהן…

כמו כן, ללא קשר ל-SEO, הגולשים שלכם חייבים לראות כי האתר מאובטח, באילו תקני אבטחה הוא תומך ובאילו אמצעי תשלום ניתן להשתמש.

סמכותיות ואמינות

מלבד קישורים ממקורות חיצונים איכותיים לאתר שאינם רק מהחלפות קישורים (לדוגמה, קישורים מאיגוד מקצועי או ארגון עסקי) וכוללים את השם שלכם ללא מילות מפתח, עליכם לציין בצורה בולטת את הכתובת ומספר הטלפון של העסק. הפרטים האלו אמורים להיות זהים לאלו שאתם מכניסים את הרשומה העסקית שלכם בגוגל (“גוגל לעסק שלי”). מילוי נכון של הפרטים האלו בתוספת תמונות שצילמתם בעצמכם גם יכולים להגדיל גם את הסיכויים להצגת תיבת מידע אודות החנות כאשר מחפשים אתכם בגוגל.

לסיכום:

אתרי מסחר הינם בעלי פוטנציאל גבוה ליצירת תנועה רבה ומגוונת שברובה תהיה ממוקדת לרמת המוצרים או הקטגוריות, באמצעות הקפדה על הדגשים במאמר זה והרבה עבודת תוכן מתאימה תוכלו להגדיל משמעותית את הדירוגים, התנועה והמכירות.

בהצלחה!