מילות מפתח - הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסא

24 נובמבר 2013

מילות מפתח - הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסא

מילות מפתח - הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסא

נראה כי בחודשים האחרונים יותר ויותר מקדמי אתרים מוצאים את עצמם בבעיה: מצד אחד נעשה הרבה יותר מאתגר להתברג על מילות מפתח ספציפיות בגלל השינויים התכופים באלגוריתם של גוגל (מפנדה ועד Hummingbird), אבל מצד שני הלקוחות עדיין רוצים לראות היכן הם מדורגים על כל מילת מפתח מכיוון שכך אנחנו מקדמי האתרים הרגלנו אותם במשך שנים על גבי שנים.
על מנת למצוא פתרון לבעיה, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מהי הדרך הכי טובה להביא עוד תנועה לאתר האינטרנט. לפני שננסה לענות על השאלה, הנה כמה נקודות למחשבה:

  1. כבר מזמן אין דירוג אבסולוטי על כל מילת מפתח מכיוון שכל משתמש מקבל עמודי תוצאות שונים. מסיבה זו, דווקא הנתונים אותם "כלי מנהלי האתרים" מציג הם מדויקים יותר מאלו שמוצגים על ידי תוכנות שונות למדידת מיקומים. המיקומים בכלי מנהלי האתרים מראים את הממוצע בקרב כל הגולשים שהגיעו לאתר שלנו (ולא על בסיס חיפוש "סטרילי").
  2. בערך 20% מן השאילתות בגוגל הן שאילתות חדשות שלא נשאלו קודם, כלומר, לא ניתן להסתמך על נתונים מכלי מתכנן מילות המפתח על מנת להעריך את נפח התנועה שלהם.
  3. כלי מדידה כגון Google Analytics מציגים פחות ופחות מילות מפתח מהחיפוש האורגני מכיוון שגוגל מצפינים אותן עבור משתמשים שמחוברים לחשבון שלהם. מסיבה זו, קשה יותר להעריך כמה תנועה בדיוק כל מילת מפתח מביאה על פני ציר הזמן (הנתונים בכלי מנהלי האתרים לגבי קליקים והופעות הם עדיין לא מאוד מדויקים והם גם לא מאפשרים לקשר גולש מסוים למילת מפתח).


לא חייבים לירות באפלה

כאשר מתחשבים בכל נתוני הפתיחה האלו יחדיו, קל לראות שבכל מה שקשור למילות מפתח, הרבה פעמים אנחנו פשוט יורים באפלה ומקווים לפגוע במילת המפתח הנכונה על מנת שזו תביא לאתר שלנו עוד קצת תנועה.
נשאלת השאלה האם זו עדיין הדרך הכי טובה לעשות זאת? האם לא עדיף לנסות ולהתרכז בחלוקה נושאית של מה שהגולשים שלנו מחפשים? לכאורה זו נשמעת כמו משימה מאוד מסובכת, אבל אם נסתכל על הנתונים שכן יש לנו, נראה שאנחנו יכולים להתחיל לפלס את הדרך :

  1. אנחנו יודעים אילו עמודים הם הפופולאריים ביותר באתר (גם אם אין לנו תמיד מושג מאיזו מילת מפתח נכנסו אליהם).
  2. אנחנו יודעים מהם עמודי הנחיתה הפופולאריים ביותר וכמה זמן הגולשים שהו בהם...
  3. אנחנו יודעים אילו עמודים הם הממירים ביותר (שליחת טופס / לחיצה על פרסומת וכו').
  4. אם האתר שלנו מאפשר להגיב או לפרסם תוכן, אנחנו יודעים אילו נושאים או עמודים היו הכי חמים והביאו לאינטראקציה החזקה ביותר מצד הגולשים.

כעת, לאחר  שיש בידינו את הנתונים הללו, אנחנו צריכים להפעיל היגיון בריא ולחשוב כיצד ניתן להביא עוד תנועה ממירה לעמודים החזקים באתר או לעמודים חדשים שנפתח:

  • אפשר לחפש בגוגל טרנדס נושאים חמים ולפתוח להם עמודים חדשים (גם הרצת שאילתא בגוגל news היא לא רעיון רע).
  • אם חלק מהעמודים נמצאים בעומק האתר, אפשר לקשר אליהם מהעמוד הראשי (וכך גם לחזק אותם בגוגל).
  • אפשר גם לרענן את התוכן עצמו בתוספת תאריך ושנת העדכון (מצוין כדי לתפוס שאילתות של זנב כגון "חתונות 2013").
  • אפשר לשנות מעט את עיצוב האתר על מנת שיהיה ניתן להוסיף באנרים או פרסומות גדולות יותר (בעיקר לאתרים שעובדים עם Adsense).
  • אפשר להפנות חלק גדול יותר לקידום ממומן בפייסבוק או יצירת עמודים עסקיים במגוון ההולך וגדל של רשתות חברתיות נוספות (מלינקדין ועד אינסטגרם).

 

יש להדגיש כי אין הכוונה להתעלם לחלוטין ממילות מפתח, אלא לחשוב עליהן ככלי עזר לכתיבת התוכן של הדפים השונים, במקום כמדד מדויק לרלוונטיות על פי גוגל שלפיו יקום או ייפול דבר.


האתגר ההסברתי

כל זה טוב ויפה, אבל עלינו לזכור שבסופו של דבר אנחנו לא פועלים בחלל ריק ויש להסביר ללקוח שלנו מדוע אנחנו מעדיפים להתמקד בשיפור רוחבי של האתר ולא במרדפים אחרי דירוגים ומילות מפתח. אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא להדגים פעולות שביצענו על אתרים שנמצאים בבעלותנו והביאו לתוצאה הרצויה (לרוב חברות הקידום והשיווק יש לפחות 2-3 אתרים כאלו).

אפשר גם לחדד את העובדה שעלייה של 25% בכניסות לאתר או של 30% באחוזי ההמרה לאחר מספר חודשים היא יותר משמעותית מאשר עליה בדירוג של מילת מפתח כזו או אחרת מהסיבה הפשוטה שבדרך כלל מדובר בתהליך הדרגתי שמראה על מגמה ארוכת טווח ולא על איזה פיוז שהצלחנו להקפיץ אצל גוגל ומחר יכול לקפוץ בחזרה...

בכל מקרה, מדובר באתגר לא פשוט, אך כפי שניתן להבין, בטווח הרחוק הוא ישתלם גם לנו וגם ללקוחות שלנו. לקוח שלא נצליח לשכנע אותו אולי ייראה לנו בהתחלה כמו כישלון אישי, אבל הניסיון מראה שחלק גדול מן הלקוחות עושים סיבוב אצל חברות מתחרות, ואם הם לא מצאו פיתרון לבעיה שלהם (מה שסביר מאוד שיקרה עקב הנתונים שהצגנו), הם יחזרו אלינו לאחר שיבינו שהזמנים משתנים ופשוט אין דרך אחרת מאשר להסתגל למציאות החדשה ולעבוד לפיה.

SEO, Keywords, Reasearch, מילות מפתח
רוצה להתקדם? צור קשר