עדכוני גוגל לשנת 2012

24 ספטמבר 2012

עדכוני אלגוריתם משמעותיים בגוגל לשנת 2012

דף זה מציג את השינויים המשמעותיים באלגוריתם הדירוג של גוגל לשנת 2012 לפי תאריכים.

10 בינואר – "חיפוש בתוך העולם שלך"

מדובר על שינוי פורץ דרך בעמודי תוצאות החיפוש של גוגל אשר לאחר שינוי זה, מציגים גם מידע הנלקח מתוך רשת הקשרים החברתיים של הגולש בתוך רשת "גוגל פלוס" ובעתיד כנראה גם רשתות חברתיות נוספות. למשל, אם הגולש העלה תמונה של הכלב שלו, הוא ייראה אותה כאשר הוא מחפש "כלב". גם חברים עימם שיתף את התמונה, ייראו אותה.

המהלך עורר מחדש את הביקורת העיקרית כלפי גוגל, והוא שהיא נוטה לדחוף מוצרים שלה אל ראש תוצאות החיפוש, אך גוגל עצמה דיווחה על ניסוי מוצלח מבחינתה.

 

 

18 בינואר – עדכון נתונים של פנדה (פנדה 3.2)

עדכון נתונים של פנדה אשר סרק מחדש את האתרים באינטרנט במטרה לזהות שינויים הרלוונטיים לאלגוריתם באתרים אלו. נראה כי לא חלו שינויים משמעותיים אחרים בצורה שבה פנדה מעריך את המדדים השונים.

 

19 בינואר – פגיעה באתרים מרובי פרסומות

עדכון יוצא דופן של גוגל הנועד לטפל בכל אותם אתרים אשר מציגים פרסומות רבות בחלקו העליון של הדף, כך שהגולש צריך לגוגל את העמוד על מנת להגיע לתוכן הרלוונטי עצמו. לאלגוריתם אין חוקים ברורים לגבי מספר הפרסומות המקסימאלי שאפשר להציג וגוגל רמזה לבעלי אתרים שינסו פשוט לפגוע כמה שפחות בחווית הגלישה של הגולש.

 

30 בינואר – גוגל מכריזה על כ – 30 שינויי אלגוריתם 

בחודש זה, גוגל הכריזה על כ – 30 שינויי אלגוריתם חשובים יותר ופחות. בין השינויים הבולטים : קישורי אתר משניים (Site Links) מדויקים יותר, זיהוי טוב יותר של ספאם בחיפוש תמונות, זיהוי מילים נרדפות טוב יותר בעברית, שאילתות קשורות רלוונטיות יותר והרחבת החיפוש המוצפן לאתרי גוגל נוספים בעולם.

 

27 פברואר - עדכון Venice ועדכונים חודשיים

עדכון Venice ביצע אינטגרציה טובה יותר בין תוצאות לוקאליות לתוצאות אורגניות רגילות מהאינדקס, ולכן נתן למי שמקדם את עצמו בצורה לוקאלית, הזדמנות טובה יותר להופיע מחוץ לתוצאות שמוקדשות ל - "גוגל מקומות" .
באותו הזדמנות הכריזה גוגל על סבב שינויים נוסף ובראשו עדכון גדול לחיפוש התמונות ועדכונים נוספים שנועדו להציג תוכן עדכני יותר.


23 במרץ - עדכון פנדה גדול (3.4)

עדכון פנדה נוסף שלפי דברי גוגל, השפיע על כ  1.6% מהשאילתות. מכיוון שההערכות של גוגל הן בדרך כלל זהירות מאוד, סביר להניח שבפועל לעדכון הייתה השפעה גדולה יותר.


סוף מרץ - טקסט העוגן ועדכונים נוספים

בסוף חודש מרץ, שיחררה גוגל את רשימת העדכונים החודשית שלה פעם נוספת. הפעם העדכון שמשך הכי הרבה צומת לב היה עדכון מסתורי שטיפל בדרך בה גוגל מסתכל על קישורי עוגן. העדכון גרם ללא מעט ספקולציות על כך ש - "האנקור טקסט מת"... בנוסף, חלו עדכונים נוספים לחיפוש התמונות והחיפוש הלוקאלי.

אמצע אפריל - עדכון פינגווין והגדלת האינדקס

לאחר חרושת שמועות על כך שגוגל עומדת לחשוף עדכון שיפגע במי שמבצע אופטימיזציית יתר, גוגל חשפה את עדכון הפינגווין. העדכון נועד לפגוע באתרים שהשתמשו בשיטות ספאם מובהקות ובעיקר במי שביסס את רוב הקידום שלו על יצירת קישורים מלאכותיים שנראים לא טבעיים בעיני גוגל. העדכון השפיע על פחות מ - 3% מהשאילתות באנגלית ושפות נוספות , כולל עברית. בעקבות העדכון, נוצרה נישה חדשה בעולם קידום האתרים של "הסרת קישורים רעים", זאת למרות שאף אחד לא ממש הוכיח שהסרה של קישורים כאלו תוכל להחזיר את האתר למצבו הקודם.
מאוחר יותר, כאשר גוגל שיחררה את רשימת השינויים החודשים שלה, הסתבר כי אתרים באיכות נמוכה שנפגעו בעקבות העדכונים האחרונים, ייחשבו גם כמקורות אמינים פחות למידע עדכני. בנוסף, גוגל הגדילה את האינדקס הכללי שלה בלא פחות מ - 15% (האינדקס כולל את כל סוגי המדיה כמו מסמכי וורד, ולא רק אתרים).


16 במאי - גרף הידע

גם גרף הידע נרמז בחרושת שמועה שדיברה על מהפכה גדולה בחיפוש הסמנטי של גוגל. בפועל, גרף הידע יודע לזהות פריטי מידע (או ישויות) מתוך השאילתות של הגולש, ולהציג עבורם מידע נוסף בשוליים של תוצאות החיפוש. גרף הידע גרם לבעלי אתרים לחשוש כי גוגל תמנע מהגולשים את הצורך להיכנס אליהם, וזאת  מכיוון שהם יוכלו לקבל את כל המידע שהם צריכים בעוד הם ממשיכים לגולש באתרי גוגל השונים. גרף הידע אמנם מפנה למקור ממנו נאסף המידע, אך הקישור אינו תמיד בולט מספיק.
נכון לסוף חודש אוקטובר 2012, גרף הידע זמין באנגלית בלבד ואינו נראה גם כאשר נכנסים לממשק בעברית של google.com.

 

25 במאי - פינגווין 1.1

זה היה העדכון הראשון של פינגווין, וחשיבותו הייתה בכך שפינגווין התגלה כאלגוריתם חיצוני שמתעדכן בנפרד מהאלגוריתם הראשי (זאת בדומה לפנדה)


סוף מאי - שינויים לכותרות אתרים ועוד

העדכונים החודשיים של גוגל עסקו בזיהוי קישורים לא טבעיים, אבל גם ביכולת של גוגל לשכתב את הכותרות של עמודים מסוימים. העדכון של גוגל שם סוף לשאלה האם גוגל "מתעסק" עם כותרות העמודים שהוא מציג, ולא רק עם התיאור שלהם... (התיאור כמובן עשוי להשתנות משאילתא לשאילתא).


19 ביולי - גוגל שולחת יותר מדי אזהרות לאתרים ומתנצלת

לאחר עדכון פינגווין, גוגל החלה לשלוח יותר אזהרות ידניות לבעלי אתרים עם פרופיל קישורים חשוד, אבל בחודש יולי, גוגל הודו שההודעות האלו לא בהכרח מעידות על "בעיה רצינית" באתר. מאוחר יותר, גוגל הודיעו כי הם שולחים התראות לכל האתרים הרלוונטיים ושלא כמו בעבר, בעלי אתרים לא צריכים לחשוש שמה לא קיבלו הודעה על בעיה רצינית באתר שלהם.


יולי - אוגוסט -  אמינות אתרים ומענה על תשובות

בגלל חופשת הקיץ, גוגל שיחררה בבת אחת עדכון על כמעט 90 שינויים לאלגוריתם. חלק גדול מהשינויים עסקו במתן "בונוס" לאתרים עם אמון גבוה, למרות שגוגל לא הסבירו בדיוק מהם אותם אתרים (בעבר נטען כי מדובר ברשימה מצומצמת של אתרים שנבחרו ידנית וכל האתרים הקשורים אליהם). שינויים אחרים עסקו בצורה בה גוגל מציג תשובות לשאילתות, ולא מן הנמנע שאלו היו קשורים בעיקר לגרף הידע.

 

10 באוגוסט - גוגל מתחילה לפעול כנגד אתרים פיראטיים

גוגל הודיעה כי תתחיל לפעול כנגד אתרים שנחשדו בהפצת תכנים פיראטיים. גולשים מתחילים לראות הודעות על אתרים שהוסרו מתוצאות החיפוש בגלל תביעות של ארגוני זכויות יוצרים. לא ידוע על אתרים ישראלים שנפגעו מהעדכון, למרות הפעילות הענפה של ארגון זיר"ה המקומי שהתחלה ב - 2011 ונמשכה גם אל תוך 2012.


14 באוגוסט - עמודי תוצאות מקוצרים

ללא התראה מוקדמת, החלו להופיע בגוגל עמודי תוצאות של 7 או אפילו 4 תוצאות בלבד. גוגל לא התייחסה לשינוי , אך מבדיקות של אתר SEOmoz, עלה כי השינוי השפיעה על יותר מ -10% מעמודי התוצאות. תופעת לוואי או באג שהתלווה לעדכון, גרם לכך שבעמודים פנימיים, הופיעו לעיתים עשר תוצאות שונות מאותו האתר...


27 בספטמבר - עדכון לדומיינים מדויקים ועדכון פנדה גדול

סוף חודש ספטמבר הביא איתו שני עדכונים חשובים ולבעלי אתרים שנפגעו, היה קשה להבדיל ביניהם. עדכון הפנדה השפיעה על 2.4% מהאתרים באנגלית.
עדכון הדומיינים נועד לטפל באתרים שקיבלו דירוגים גבוהים בעיקר בזכות מילות המפתח שנמצאו בדומיין שלהם. בפועל, הסתבר שהעדכון השפיעה לרעה גם על אתרים עם התאמה מדויקת לביטויים עליהם דורגו. לא ידוע על השפעה דומה בארץ, אך בשנים האחרונות ישנו ויכוח האם דומיינים עם מילים בעברית הם עדיין אפקטיביים כמו פעם.


5 באוקטובר- אזעקת השווא של פינגווין?

בחודש ספטמבר, מאט קאטס, ראש מחלקת הספאם בגוגל, הכריז שהעדכון הבא של פינגווין יהיה מטלטל במיוחד, אך העדכון השלישי של פינגווין הסתבר בתור עדכון מינורי יחסית שהשפיע על 0.3% מהשאילתות בלבד.


16 באוקטובר - גוגל מציגה כלי להסרת ערכם של קישורים

לא מדובר אמנם בשינוי אלגוריתמי מובהק, אך מבחינות רבות, מדובר בעדכון החשוב ביותר של השנה חוץ מפינגווין. הכלי של גוגל מאפשר לבעלי אתרים להסיר את ערכם של קישורים שבעלי האתר לא מרוצה מהם.

שחרור הכלי העלה שוב את השאלה האם גוגל מודים ב - "קידום אתרים שלילי" שנועד להוריד את הדירוג של אתרים יריבים באמצעו יצירה מסיבית של קישורים שמפנים אליהם.
מכיוון שהשפעת הכלי ניכרת רק לאחר מספר שבועות, נכון לחודש אוקטובר, קשה לדעת מהי מידת ההשפעה שלו והאם אתרים שנפגעו מפינגווין, אכן הצליחו להשתקם בעזרתו.

לרשימת העדכונים המלאה (אנגלית)
 

4 בדצמבר - גרף הידע מתרחב

גרף הידע מתרחב גם לשפות נוספות וביניהן גרמנית, צרפתית ויפנית ולבסוף גם לשפות נוספות כולל עברית (בה רוב הציטוטים נלקחו מויקיפדיה). למעשה לא מדובר בתרגום פשוט של הכלי, אלא גם בהוספת שכבה נוספת של בינה מלאכותית שיודעת לאבחן עד כמה פופולארי ביטוי מסוים באזור מסוים או לפרש מילה אחת במספר דרכים (לדוגמה פוטבול באנגליה הוא כדורגל ובארה"ב מדובר בפוטבול אמריקאי כמובן...).


23 בדצמבר - עדכון הכריסמס של פנדה

למרות הפגיעה האפשרית במכירות של אתרים שונים ברחבי העולם, גוגל עדכנה את אלגוריתם פנדה בפעם ה - 23 במספר ממש בפתחו של חג המולד. לעדכון זה קדמו שני עדכונים פחות משמעותיים מחודש נובמבר.

רוצה להתקדם? צור קשר