מה חשוב לדעת על mobile first?

12 יולי 2018

קיבלת התראה על מעבר ל mobile first? כדאי לבדוק כמה דברים

מה חשוב לדעת על  mobile first?

אם היינו צריכים לדרג את מידת ההצלחה של גוגל בכל מה שקשור לחינוך של בעלי אתרים ברשת להתאים אותם לנייד, היינו חייבים לתת לה ציון של עשר מתוך עשר: מאז שגוגל הודיעה שהיא מעודדת אתרים להתאים את עצמם לנייד, חלה צמיחה עצומה באחוז האתרים המותאמים והיום אתר שאי אפשר לקרוא אותו היטב בנייד הוא היוצא מן הכלל ולא הנורמה.
הסיבה המרכזית למהלך הזה מצד גוגל הוא שכיום רובינו גולשים בעיקר דרך הנייד (במצטבר), ולכן שיפור חווית הגלישה בניידים תיטיב עם כולם ותבטיח שגוגל תוכל לספק לגולשים אתרים נוחים ולא רק רלוונטיים למה שהם מחפשים.
למרות ההכרזות השונות של גוגל וההסברים המפורטים יחסית שהיא מספקת בנושא הזה, עדיין קיימת אי בהירות מסוימת לגבי האופן בו היא מתייחסת לאתרים ניידים כיום. הנה שיעור היסטוריה קצר:

התראת שווא

הוותיקים מביננו בוודאי זוכרים את עדכון Mobilegeddon (הלחם של מובייל וארמגדון) שהבטיח לחולל רעידת אדמה של ממש בתוצאות. בסופו של דבר הוא לא ממש הורגש, ואחד ההסברים לכך היה שאתרים רבים בלאו הכי היו מותאמים למובייל, ולכן התזוזות היו מינימאליות. הסבר נוסף הוא שאתרים שלא טרחו להתאים אותם למובייל כנראה לא זכו לאופטימיזציה טובה לגוגל גם מהרבה בחינות אחרות ולכן מלכתחילה לא היו במיקומים גבוהים במיוחד בנישות שלהם.

Mobile First – למה צריך עוד עדכון לניידים?

מאז סוף 2016, גוגל החלה לדבר על עדכון נוסף לניידים שנקרא Mobile First. אם העדכונים הקודמים שינו את הפרמטרים לפיהם גוגל בוחנת אתרים ניידים, העדכון הנוכחי משנה למעשה את סדר העדיפויות של גוגל, כך שהוא יסתכל קודם כל בגרסה הסלולרית ורק לאחר מכן בגרסה "המלאה" של האתר. כיום יש לגוגל שני אינדקסים שונים לאתרי מובייל ואתרים רגילים, אך בסופו של דבר שני האינדקסים האלו אמורים יהיו להתאחד ולהפוך לאינדקס אחד.

אתרים רספונסיבים מול אתרים שנבנו למובייל

העדכון של גוגל הגיוני למדי אם מתחשבים בעובדה שכיום רוב האתרים משתמשים בעיצוב גמיש שמתאים את עצמו לגודל הצג והמכשיר בו המשתמש עושה שימוש (עיצוב רספונסיבי, מגיב), זאת לעומת אתרים ייעודים למובייל שלמעשה כוללים גרסה נוספת שנכתבה במיוחד למובייל ובדרך כלל ישבו תחת סאב דומיין ייעודי (m.zap.co.il).
היתרון של אתר רספונסיבי הוא שכל שינוי באתר משתקף בל הגרסאות שלו, אך החיסרון הוא שהגמישות של האתר עשויה לבוא על חשבון המהירות שבה הוא נטען. זו הסיבה שאם תגלשו לאותו אתר במקביל מהנייד ומהמחשב בבית ושניהם יהיו מחוברים לאותה רשת (לצורך העניין נניח שהיא אלחוטית), האתר עדיין יעלה מהר יותר בדפדפן במחשב.
בשורה התחתונה, גוגל מצפה שעבור הרוב המכריע של  האתרים העדכון של  מובייל פירסט יעבור באופן לחלוטין. יחד עם זאת, מכיוון שמדובר בשינוי מהותי למדי, היא מפעילה אותו באופן הדרגתי ושולחת התראות למי שהאתר שלו כבר נכנס לאינדקס המאוחד.

מי בכל זאת יהיה עשוי להיפגע מן המהלך?

אתרים שמסיבה מסוימת עדיין לא מותאמים למובייל אמנם כנראה לא יפגעו ישירות מעדכון המובייל פירסט, אבל בשל כל הסיבות שתיארנו כבר, רצוי שהם יעשו את הצעד המתבקש ויתאימו את עצמם לסטנדרטים של היום בהקדם.
לעומת זאת, אתרים שהגרסה הניידת שלהם היא דלה יותר מהגרסה הרגילה באופן משמעותי, לא יהיו במצב אופטימאלי. הסיבה היא שגוגל למעשה יעדיף אתרים שמספקים את אותה חווית גלישה במובייל ובמחשבים אישיים, במיוחד ברגע שבו האינדקסים יאוחדו סופית וגוגל לא בהכרח ייראה את התוכן באתר הרגיל (או יתייחס אליו בעדיפות מאוד נמוכה).
כאן חשוב גם להבין שלא כל האתרים הרספונסיבים בהכרח מציגים את אותו התוכן בכל המכשירים: ניתן לתכנת את האתר כך שלא יציג את כל המידע בנייד. השאלה היא מתי יש לכך הצדקה ומתי לא. לדוגמה, באנרים גדולים מאוד לא אמורים להופיע בנייד והם עלולים להפריע לגלישה, אבל החלטה להציג רק חלק מהמוצרים בחנות מסחר אלקטרונית בנייד היא לא בהכרח החלטה טובה.

כמה מהר האתר עולה

רבים נוטים לקשר באופן אוטומטי בין המהירות של האתר לבין ההתאמה שלו לנייד, אם כי עד כה מבחינת גוגל היה מדובר בשני פרמטרים שונים.
סביר להניח שמכיוון שלאחר עדכון ה-Mobile First  רוב הפרמטרים יתבססו על האתר הנייד, אכן תהיה חשיבות הולכת וגדלה לאתרים מהירים גם במובייל, אך בלי קשר לכך, גוגל הכריזה שהיא תבצע גם "עדכון מהירות" שעשוי יהיה להשפיע על הדירוגים של אתרים איטיים (אתרים מהירים לא בהכרח ירוויחו אם יהפכו להיות מהירים יותר).
בשורה התחתונה, מלבד התאמה של האתר למובייל, חשוב גם שהוא יהיה מהיר, להזיק זה לא יכול, ואתר מהיר בדרך כלל גם מגדיל את זמן השהייה באתר ומגדיל את מספר ההמרות.

טיפים למעבר למובייל פירסט

אם קראתם עד כאן ואתם עדיין חוששים מהעדכון הקרב, חשוב לדעת שכנראה יש לכם מספיק זמן להתכונן אליו, ובלאו הכי תקבלו התראה אם גוגל יעביר את האתר שלכם לאינדקס החדש או יזהה שקיימות בו בעיות. בנוסף, יש כמובן לא מעט דברים שאתם יכולים לבצע על מנת לחזק את האתר שלכם מהבחינה הזו:

  • בדקו את האתר שלכם בכלי המובייל של גוגל
  • תמיד טוב לאתר שגיאות דרך ה-Search Console. שם גם תוכלו לראות אם ישנם הבדלים גדולים בגלישה בין ניידים ללא ניידים דרך ביצועים בחיפוש
  • אם מערכת ניהול התוכן שלכם יכולה לתמוך ב"דפים מואצים ניידים" (AMP), התקינו את ההרחבה או התוסף ובדקו שהתוכן נראה היטב במובייל.
  • אם יש באתר אלמנטים חשובים כמו תפריטים או קטגוריות, שימו לב שהם נגישים במובייל ונמצאים במקום בו קל למצוא אותם (רצוי כמה שיותר קרוב לחלק העליון).
  • וודאו שכל התוכן שקיים בדסקטופ יהיה זמין גם בגרסת המובייל.
  • בצעו סימולציה במגוון גדול של מסכים ומכשירים. יש אפשרות לבדוק זאת דרך מצב המפתחים של כרום (F12) ולחיצה על האייקון של הטלפון הנייד.
  • הקפידו להעלות מעתה והלאה תמונות בגודל של פחות מ-100 ק"ב -  הקטינו את הממדים הפיזיים דרך תוכנות כמו fotosizer ובצעו אופטימיזציה לתמונה עצמה דרך אתרים כמו tinypng
SEO, Googlebot, mobile, mobile first
רוצה להתקדם? צור קשר