מדוע העיצוב חשוב לתדמית וקידום העסק שלך?

29 אוקטובר 2017

לא להתפשר על רושם ראשוני

מדוע העיצוב חשוב לתדמית וקידום העסק שלך?

עיצוב של האתר שלך הוא הדבר הראשון שהגולש רואה כאשר הוא נכנס אליו ויש לו השפעה ישירה על התדמית של העסק שלך. יותר מכך, אתר שנראה מעולה לפני שלוש שנים כבר לא ממש מרשים היום. למרות זאת, הרבה עסקים לא מעדכנים את העיצוב של האתר שלהם אף על פי שהיום קל מאוד לעשות את זה (הגדרות העיצוב נמצאות בקובץ נפרד או בתבנית ולכן פחות קשה להתאים את התוכן הקיים לעיצוב החדש).

אתרים רספונסיביים

ביחד עם הצורך לעצב אתרים מרשימים יותר, בשלוש השנים האחרונות נכנס חזק מאוד גם כל הנושא של אתרים רספונסיביים, אתרים שאפשר לראות אותם במכשיר הנייד בצורה מותאמת לגודל של המסך. בדרך כלל הדבר מתבטא במיקום האלמנטים באוריינטציה אנכית וקביעת גודל מתאים לטקסט כך שיהיה אפשר לקרוא אותו (וללחוץ על קישורים) באופן נוח.

גולשים שמגיעים לאתר שאינו רספונסיבי עשויים לעזוב אותו לאחר שיגלו שהגלישה בו איננה נוחה. לאחרונה נוספה בחלק מהדפדפנים הניידים האפשרות להפוך אתרים לחצי רספונסיביים באמצעות זיהוי החלק המרכזי שלהם והגדלה שלו באופן מלאכותי. למרות זאת, עדיין יהיה קשה מאוד להגיע לחלקים אחרים באתר, כך שזהו לא תירוץ מספיק טוב לא לשדרג.

מכיוון שרוב האתרים היום מבוססים על תבנית קבועה, קל מאוד להמיר אותה לתבנית רספונסיבית בעזרת עדכונים שלפעמיים קיימים בגרסאות החדשות של התבנית, לפחות באלו שבתשלום. אם התבנית מיושנת מאוד ולא זוכה לעדכונים, לפעמיים קל יותר להתאים תבנית חדשה מאשר לשפר את הקודמת (במיוחד באתרים מבוססי מערכת הניהול וורדפרס או ג'ומלה).

איך גוגל רואה את האתר?

פעם האלגוריתם של גוגל היה מסוגל לראות את האתר כרצף של טקסט בלבד והיה מתעלם מהעיצוב שלו. היום לעומת זאת הוא מסוגל לראות גם את חלק מן העיצוב ולכן לבדוק את האתר באופן דומה לגולש אנושי. ההשלכה הישירה היא שאתרים שאינם מותאמים לטלפונים חכמים עשויים לספוג ירידה בתוצאות (גוגל אפילו הכריזה רשמית שהיא תיתן לאתרים כאלו עדיפות רבה בעתיד).

ההשלכה השנייה היא שאתרים עם עיצוב בעייתי כמו כאלו שלא רצים על דפדפנים מסוימים יכולים גם כן להיפגע בתוצאות. נושא אחד שעליו גוגל מדברת ספציפית הוא כל הנושא של החלונות הקופצים (פופאפס) שמשום מה חזרו לאופנה בשנים האחרונות. גוגל מזהירה במיוחד ממקרים בהם האתר שלכם מקפיץ חלון קופץ ישר לאחר שהגולש מגיע אליו מגוגל. מצד שני, לא כל חלון הוא חלון בעייתי והדבר תלוי בעיקר באחוז של המסך אותו הוא מסתיר והאם ניתן לקרוא את התוכן מאחוריו.

יצירת אתרים נוחים למשתמש

עוד משהו שכדאי להדגיש הוא שהאתר נועד להתאים את העיצוב שלו למשתמש ולא ההפך. למה הכוונה? יש הרבה אתרים שעדיין משתמשים בתפריטים צדדים לא נוחים או בתפריטים עם יותר מדי קישורים, שלא לדבר על תפריטים שנפתחים אחד בתוך השני ויכולים להיסגר בקלות.

עוד בעיה היא באתרים שאינם עקביים, כלומר, הניווט שלהם משתנה מעמוד לעמוד ואין ממש מבנה קבוע לאתר. זה יכול להיות בעייתי גם מבחינת גוגל מכיוון שהוא מחפש את הקשר בין העמודים בשביל לקבוע מהו העמוד הכי מתאים לחיפוש של המשתמש.

יש עוד מספר דברים שחשוב להתחשב בהם, ביניהם:

  • ריווח רחב מספיק בין אלמנטים כמו תמונות או פסקאות טקסט (במיוחד בניידים)
  • לא להשתמש באנימציות ואפקטים באופן מוגזם (כך המוסיף גורע)
  • הפשטה עד כמה שניתן של הטפסים באתר וציון שגיאות באופן ברור
  • התאמת צבעים נכונה (יש לחשוב גם על עיוורי צבעים – קישור לאתר שמציג דפים ברשת באופן בו עיוורי צבעים רואים אותם)
  • להימנע מדפים ארוכים מדי ולהעדיף לפצל אותם

איך לבחור מעצב?

תחום לימודי עיצוב גרפי כולל בתוכו הרבה מאוד בעלי מקצוע עם התמחויות שונות: החל ממעצבי תבניות שבעצם יוצרים סקיצה בסיסית של האתר, דרך אנשים שתפקידם לשפר את הממשק של האתר (אנשי חווית משתמש) ועד למי שאחראי להפוך את קובץ העיצוב שבדרך כלל נוצר בפוטושופ לקוד ("חיתוך HTML"). בנוסף לכך, לא לכל מעצב גרפי יש מספיק ניסיון בעיצוב של אתרים.

לא משנה באיזה איש או אנשי מקצוע תבחרו, חשוב שייציגו לכם תיק עבודות חי שניתן להסתכל בו (הרבה פעמים מציגים אתרים בתמונות בלבד בלי שאפשר לראות איך הם מתפקדים בפועל).

 

מיתוג, עיצוב אתרים
רוצה להתקדם? צור קשר