כך תבנו לוח זמנים ריאלי ותתאמו ציפיות בפרויקט הקידום הבא שלכם

29 אפריל 2015

כך תבנו לוח זמנים ריאלי ותתאמו ציפיות בפרויקט הקידום הבא שלכם

כך תבנו לוח זמנים ריאלי ותתאמו ציפיות בפרויקט הקידום הבא שלכם

כמעט כל מי שעבד בקידום אתרים, ואין זה משנה אם מדובר בעבודה בתוך מחלקת קידום באתר גדול או עם חברת קידום חיצונית, מכיר את המתח התמידי הקיים בין הלקוח או המנהלים ובין המקדם: מבחינת המקדם, קידום הוא תהליך איטי והדרגתי שנבנה במשך חודשים על גבי חודשים אם לא שנים. לעומת זאת, הלקוח רוצה לראות בדרך כלל תוצאות מיידות בשטח והסבלנות שלו מתקצרת ככל שעובר חודש ועוד חודש...

בנוסף לזאת, דירוג למילות מפתח מסוימות הוא עדיין המדד שרוב הלקוחות מתעניינים בו מכיוון שהוא מספרי וניתן לראות אותו בעיניים. העניין הוא שזהו לא בהכרח המדד החשוב ביותר, ומדדים כמו נפח תנועה או אפילו המרות הם חשובים יותר עבור שורת הרווח הסופית של העסק או האתר.

 למעשה, לעיתים המקדם מבצע שינויים רבים באתר אשר גורמים לירידה זמנית בדירוגים או בהמרות, וזאת מתוך הבנה שהמגמה הכללית לאורך זמן היא חשובה יותר ועם הזמן ייראה שיפור בביצועי האתר.

כעת נשאלת השאלה כיצד בכל זאת ניתן לבנות לוח זמנים לפרויקט קידום אשר יירצה הן את המקדם והן את הלקוח שלו?!

החיפזון מן השטן

הדבר הראשון שצריך להבהיר ללקוח הוא שקידום הוא לא זבנג וגמרנו. ממש כמו בדיאטה, אין תרופת פלא שמראה תוצאות אמיתיות לאורך זמן בלי לסכן את בריאות הגוף: אפשר לקדם אתר למקומות גבוהים מאוד באמצעיים אגרסיביים (קידום אתרים שחור), אבל הירידה תהיה חדה וכואבת לא פחות וסביר להניח שהרבה יותר...

במקום זאת, צריך להסביר ללקוח שבשלב ראשון רק בודקים את השטח ומנסים להבין מהם הגורמים שמונעים מהאתר לממש את מלוא הפוטנציאל שלו. בדרך כלל שורש הבעיה נמצא בכך שטקטיקות קידום שעבדו בעבר, כבר לא יהיו רלוונטיות להיום או שהאתר עצמו לא נבנה כלל מתוך מחשבה על קידום (נפוץ יותר בחברות קידום חיצוניות שצריכות לקדם אתרים של לקוחות מאפס).

תהליך זה ידוע כ – Site Audit או בתרגום חופשי "בדק בית" מכיוון שכמעט תמיד יימצאו טעויות עבר או דברים שאפשר לשפר באתר. בשלב זה לא נעשים שינויים מהותיים בפועל, אבל הוא חשוב מאוד להערכת לוח הזמנים מעתה והלאה.

רק בשלב הבא עוברים לקידום האתר בפועל, תהליך שבדרך כלל כולל עיבוי של התכנים הקיימים או שכתוב שלהם עם אופטימיזציה טובה יותר למילות מפתח ובניית קישורים. מכיוון שתהליך זה הוא תהליך מתמשך שלמעשה לא נעצר אף פעם.

 זו הסיבה שאת לוח הזמנים עצמו לא קובעים לפני כן וגם אותו יש לפרק מאוחר יותר למספר משימות הנבנות אחת על גבי השנייה. לדוגמה, תיקון טכני של האתר, שיפור תוכני ובניית קישורים. לרוב, על מנת להתחיל לראות תוצאות יציבות, יש לעיתים לחכות גם שנה שלמה, וזו התחייבות שהלקוח או המחלקה בחברה שלה אנחנו מספקים את הקידום חייבים לקחת בחשבון.

עבודה על אתרים גדולים במיוחד

למרות שכל מה שנכתב עד כה תקף לגבי אתרים בכל הגדלים, באתרים גדולים במיוחד ישנו קושי נוסף והוא שכל שינוי בדרך כלל דורש אישור של מנהל בכיר יותר או צריך להיכנס ללוח המשימות של צוות הפיתוח. כמו כן, באתרים שיש בהם אלפי דפים אם לא עשרות אלפי דפים, כל שינוי רוחבי יכול לגרום גם לשינוי חד בתנועה לאתר מכיוון שיש כמות עצומה של דפים המופיעים בגוגל ותוך מספר ימים או שבועות לכל היותר, גוגל כבר יאנדקס (ישמור אצלו) את הגרסה החדשה שלהם וידרג אותם מחדש בהתאם.

למרבה המזל, רוב השינויים שאנשי קידום אתרים זהירים מבצעים הם כאלו שניתן בדרך כלל להחזיר אותם לאחור.

המידע שגוגל מסתיר מאיתנו וכיצד בכל זאת נוכל לתאם ציפיות מול הלקוח

גורם חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא כל נושא מילות המפתח והתנועה המדויקת המתקבלת מהן: אם בעבר היינו יכולים להציג ללקוח את הדירוגים של מילות המפתח וכמה תנועה הוא מקבל מכל אחת מהן, היום מדובר במשימה קשה הרבה יותר מכיוון שהנתונים האלו מוסתרים עבור גולשים המחוברים לחשבון שלהם בגוגל ובמקום מילת המפתח רואים את הסימון "Not Provided".

מסיבה זו, עלינו להרגיל את הלקוחות שלנו שמילות מפתח ודירוגים הם לא תמיד היעד האולטימטיבי שהם צריכים לשאוף אליו, וישנם מספיק יעדים אחרים שיכולים להיות רלוונטיים, החל מהגדלת התנועה הכוללת ושמירה על איכותה (זמן השהייה באתר ומספר הדפים הממוצע לכל ביקור), דרך הגדלת אחוז ההמרה ועד ליחסי ציבור וקישורים או רפרנסים מאתרים אחרים (לא בהכרח עבור "מיץ קישורים" שמשפיע על הדירוג).

בדרך זו, אנחנו יכולים גם לדעת האם האתר היה מועיל למבקר או לא, וזה לפעמיים הדבר החשוב ביותר. מדוע? מכיוון שגם אם המבקר לא השלים את המטרה הספציפית שאליה כיוונו אותו (לדוגמה, רכישה של מוצר), הוא עדיין עשוי להתרשם מהאתר ולבקר בו פעם נוספת. כמו כן, אם נותיר לגולשים מקום לספק לנו פידבק דרך תגובות, פינת שאלות תשובות ואפילו ביקורת מוצרים או שאלון קצר של כן / לא, נוכל לדעת מה הגולשים מחפשים ולפי זאת לתכנן עמודים חדשים או לפתח את האתר הלאה.

גורמים שאין לנו שליטה עליהם

לפעמים גם כאשר יש לנו את הכוונות הטובות ביותר והלקוח שלנו סימפטי מאוד, יש דברים שהם פשוט לא בשליטתנו: לדוגמה, רענון נוסף של פנדה או פינגווין עם שינויים לאלגוריתם עצמו שלא ניתן לחזות מראש ולפעמיים לא ברור מהי המהות שלהם גם לאחר שהם מתרחשים.

כמו כן, תהליך הקידום אינו יכול לצפות תמיד את התנהגות הגולשים – האם הם יאהבו את השינויים באתר וישתמשו ברשתות חברתיות כדי להפיץ אותו הלאה, או שיתעלמו מהם כאילו הם לא התרחשו כלל?!  לכן, לא רק מהות התוכן היא חשובה, אלא גם התזמון של הפרסום שלו, וכאן בהחלט אפשר להיעזר באיש או מחלקת התוכן של האתר שבדרך כלל נמצאים עם היד על הדופק ויודעים מה הקהל הפוטנציאלי של הגולשים אוהב ומצפה לראות.

לסיום, על מנת להפיג (לפחות באופן חלקי) את החששות של הלקוח, חשוב לספק לו דו"ח חודשי המסביר מהן הפעולות שבוצעו באתר ולאיזה מטרות הן נעשו. רק כך הוא יוכל לדעת שהכסף שלו לא נזרק לחינם ואם נעשה את העבודה שלנו כמו שצריך, רמת האמון שלו בנו תגדל ותסייע לנו לשמור איתו על מערכת יחסים תקינה לזמן ארוך.

SEO, קידום אורגני, אסטרטגיה
רוצה להתקדם? צור קשר