כשהגולשים ואתם לא מדברים באותה שפה – הלקוח תמיד צודק

22 אוקטובר 2015

כשהגולשים ואתם לא מדברים באותה שפה – הלקוח תמיד צודק

כשהגולשים ואתם לא מדברים באותה שפה – הלקוח תמיד צודק

הרעיון המרכזי שעומד מאחורי קידום אתרים באינטרנט הוא לייצר מיקומים בתוצאות חיפוש לפי ביטויי מפתח רלבנטיים. כלומר, למשוך גולשים שמחפשים בגוגל את המוצר או השירות ("פיצה כשרה בחיפה"), ולא לקוחות שמכוונים ישירות למותג עצמו ("הפיצה של אבי").

על מנת להגשים את המטרה הזו, קמפיין קידום מתחיל תמיד עם מחקר מילות מפתח. זהו שלב ראשוני שמלווה את הנוכחות הווירטואלית ברשת מכל היבטיה כמו אופטימיזציה למבנה אתר, כתיבת תוכן, מערך קישורים, פעילות ברשתות חברתיות, חוויית משתמש ועוד.

במסגרת מחקר מילות מפתח מתגלים לעיתים פערים בין האופן שבו בעל העסק מציג את עצמו ב"חיים האמיתיים" לבין האופן שבו הגולשים מחפשים את השירות שלו ברשת. אז איך עושים את התרגום מ-Offline ל-Online ואיך ממקסמים את התוצאות של הקידום ברשת? ובכן, סוף מעשה במחשבה תחילה. כבר בתהליך בניית האתר, וכמובן שלאחר מכן בבחירת ביטויי מפתח לקידום, חשוב לדבר בשפה של הגולשים. מבולבלים? הנה שתי דוגמאות מצוינות.

כשבעל העסק מנסה לחנך את הגולשים

בואו נניח לרגע שיש לכם חנות למכירת אופניים חשמליים ואתם רוצים לפתוח "סניף ווירטואלי" ברשת. כעת, נשאלת השאלה, האם לבנות את האתר ולקדם אותו על בסיס "אופניים חשמליים" ו/או "אופניים חשמליות". כידוע, הביטוי העברי המדויק הוא הראשון, אופניים חשמליים, והביטוי השגוי הוא אופניים חשמליות. אולם, כשבודקים את הנתונים מתברר שעל כל גולש שמחפש את הצורה התקינה יש שלושה ששוגים.

האם נקדם את האתר לפי ביטוי לא תקין בעברית או שמא נהיה מוכנים להתגמש לטובת החשיפה בתוצאות החיפוש? ובכן, התשובה ברורה. אם תחליטו שאתם "מחנכים את הגולשים" ולא מוכנים ש"ביטוי לא נכון" יהיה קשור לעסק שלכם, אתם מוותרים בפועל על יותר מ-324,000 לקוחות פוטנציאליים בשנה. כן, זו לא טעות. בכל חודש, כ-8,000 גולשים מחפשים את הביטוי "אופניים חשמליים" לעומת כ-27,000 שמקלידים את הביטוי "אופניים חשמליות".

מלכודת ה"טרחנות"

לפעמים השפה שבעל העסק אוהב להשתמש איננה תואמת את האופן שבו הגולשים מחפשים את המוצר או השירות שהוא מציע. דוגמה טובה לכך מצאנו בענף התיירות. גולש ממוצע שמחפש מקום לינה כפרי בצפון מקליד בדרך כלל את הביטוי "צימר" (בהטיות שונות כמו "צימרים יוקרתיים", "צימרים בגליל" וכו'). אולם, לא מעט בעלי יחידות אירוח מדגישים שיש להם "סוויטות" ולא "צימרים".

לא אחת, יש היגיון עסקי ברור מאחורי ההגדרות הללו, בעיקר כאשר התפיסה הרווחת בציבור היא שיש הבדל בין צימר (בקתת עץ) לסוויטה (יחידת נופש בנויה). עם זאת, הנתונים לגבי הרגלי החיפוש של הגולשים – כלומר הלקוחות הפוטנציאליים – מדברים בעד עצמם. בעוד שאת המילים "סוויטות בצפון" מחפשים מדי חודש כ-210 נופשים בלבד, המונח "צימרים בצפון" מחופש על ידי יותר מ-40,000 גולשים בחודש.

המשמעות היא שבעל יחידות אירוח שמתעקש לא לקרוא ליחידות הנופש שלו "צימרים", לכל הפחות במסגרת החיפוש ברשת, חוטא בחטא ה"טרחנות" ומוותר בפועל (אתם יושבים?) על כמעט חצי מיליון גולשים פוטנציאליים בשנה. כן, כן, קראתם נכון, חצי מיליון גולשים שמחפשים בדיוק את מה שהוא מציע אבל נוחתים היישר אצל המתחרים שלו.

לסיכום, לראות מעבר למספרים

מחקר מילות מפתח הוא הבסיס לכל קידום אתרים והדוגמאות שנתנו כאן הן רק מעט המחזיק את המרובה. בכל תחום ותחום, לאחר הוצאת רשימת ביטויים ראשונה, ניתן לזהות ביטויים מדויקים יותר ופחות. חשוב לזכור שגם בבניית האתר וגם בקידום בגוגל, הרגלי הצריכה של הגולשים עומדים בלב הפרויקט. לרוב, קמפיינים לקידום אתרים מבוססים על בנק קבוע של ביטויי חיפוש מתוך רשימה ארוכה של ביטויים אופציונאליים. הבחירה בביטויים הרלבנטיים צריכה להיות מבוססת על מחקר מילות מפתח אפקטיבי שהוא גם כמותי וגם איכותי. בקיצור, אל תשכחו לראות מעבר למספרים.

Keywords, תוכן, מילות מפתח
רוצה להתקדם? צור קשר