כמה להשקיע בתקציב קידום האתר שלכם?

12 ינואר 2014

מודולים של תמחור בקידום אתר אורגני

כמה להשקיע בתקציב קידום האתר שלכם?

לקוחות רבים שניגשים אל חברות קידום שואלים את עצמם כמה שווה להם להשקיע בקידום האתר. לפעמים השאלה אינה כה פשוטה מכיוון שלכל אחד יש מדד שונה להצלחה ומחיר שנראה לכאורה סביר, עלול להיות הרבה יותר נמוך ממה שחברות קידום האתרים גובות בפועל. לעתים מדובר אמנם במחיר מופרז וניצול חוסר ההכרות של הלקוח עם השוק, אך לעתים מדובר פשוט בחוסר תיאום ציפיות.
בכל מקרה, יש מעט מאוד אתרים שהם חזקים מספיק בפני עצמם כדי לא להשתמש כלל בשירותיה של חברת קידום אתרים, ולכן כיום מדובר בעצם, בכורח המציאות ולא במותרות.

שיטות תמחור ומחירים ממוצעים

על מנת להבין טוב יותר כיצד פועל השוק, יש קודם כל להבין מהן שיטות התמחור השונות ומהם המחירים הממוצעים בכל מודל :
ריטיינר - במודל הריטיינר בעל האתר משלם סכום קבוע לחברת הקידום והיא מבצעת את כל מה שהוגדר בחוזה כמו למשל בניית קישורים ופרסום האתר ברחבי הרשת, אופטימיזציה מקיפה וברמת העמוד עצמו, ניתוח התנועה באתר (אנליטיקס) ועוד. מדובר במודל שבדרך כלל משתלם לשני הצדדים מבחינת ההחזר על ההשקעה.
ריטיינר חודשי בדרך כלל מתחיל בכמה אלפי שקלים ויכול להגיע עד ל - 10,000 ש"ח ואף מעבר לכך אם מדובר בתחום תחרותי במיוחד.

שירותים במחירים קבועים - מדובר על שירותים במחירים קבועים שיכולים להיות חד פעמיים. למשל, חברות קידום אתרים רבות מספקות דו"ח ניתוח אתר קיים במהלכו בודקים מהן נקודות החוזק והחולשה של האתר לעומת אתרים מתחרים באותו תחום ובאילו מילות מפתח רצוי להתמקד. היתרון של המודל הוא בעיקר עבור עסקים שלא רוצים להתחייב לזמן ארוך, אבל כן זקוקים להכוונה או לביצוע של פעולה ממוקדת.
כאן המחירים יכולים להתחיל בכמה מאות שקלים לתכנים עבור אתר אינטרנט ולהגיע לאלפי שקלים עבור משימות שדורשות שעות עבודה רבות כמו למשל שינויים בקוד האתר.
בנוסף לכך, ישנו תמחור דומה לפי פרויקטים שבו הלקוח בונה לעצמו סל של שירותים ומשלם עליהם בלבד. לדוגמה, פתיחה והגדרה של פרופילים חברתיים עבור האתר. כאן יכולת המיקוח של הלקוח היא גבוהה יותר באופן יחסי.

תמחור לפי שעה - תמחור לפי שעה בדרך כלל נעשה עבור ייעוץ, אבל לעתים משתמשים בו גם לביצוע של משימות מוגדרות. כאן רמת המחירים הממוצעת נעה בדרך כלל בין 200  ל - 400 ש"ח.
סימני אזהרה
למרבה הצער, בגלל שטווח המחירים בקרב חברות הקידום הוא רחב מאוד, יש להיזהר מאלו שמבטיחות הצעות לא ראליות. לעתים הצעות אלו עלולות להיות זולות מאוד כדי למשוך לקוחות ולספק להם מוצר בעל ערך נמוך מאוד  או לספק להם מוצרים משלימים תמורת סכום גבוה הרבה יותר, ולעתים מדובר על תמחור גבוה במיוחד שהוא למעשה סוג של עוקץ.

ממי כדאי להיזהר במיוחד?

  • מי שמבטיח תוצאות מידיות - בדרך כלל מדובר על תוצאות ממומנות ולא על התוצאות האורגניות של גוגל, או שמדובר בחברה שעושה שימוש בטכניקות לא כשרות שיגרמו לאתר לעוף מגוגל לגמרי אחרי כמה שבועות או חודשים.
  • מי שמבטיח להוביל את האתר שלכם למקום הראשון - גם כאן יש פוטנציאל גבוה לשימוש בשיטות לא כשרות, אבל במיוחד יש לשים לב שאי אפשר להתחייב אף פעם למיקום קבוע בתוצאות מנועי החיפוש, מכיוון שקידום אתרים הוא בסופו של דבר תחום ספקולטיבי.
  • מקורות קישורים מפוקפקים - למרות כל העדכונים של גוגל מהשנה האחרונה, בניית קישורים הייתה ונשארה אחת מאבני הייסוד של קידום אתר. אם חברה מסוימת מציעה לכם בניה מהירה מאוד או במחיר נמוך לכל קישור, סביר להניח שהקישורים הללו לא יתרמו לכם הרבה ואף יעמידו את האתר שלכם בסכנה במקרים קיצוניים.

 

מה עוד חשוב לדעת לפני שמתחילים בקמפיין קידום אורגני?


בראש ובראשונה, קידום הוא מסע למרחקים ארוכים, והאמרה ש"עדיף לאט אבל בטוח", נכונה במיוחד לתחום זה. בשנים האחרונות מרבית מקדמי האתרים האתיים רואים את עצמם לא רק כמקדמי אתרים, אלא גם כמשווקים שהתפקיד שלהם הוא לבנות ולחזק את האתר של המותג עליו הם אמונים, תוך כדי הפיכתו למקור מידע אמין ובעל ערך מוסף עבור הגולשים (גם אם מדובר באתר תדמיתי).

שנית, בדרך כלל אי אפשר לבצע קידום אתרים למשך תקופה מסוימת ולאחר מכן להפסיק, לא רק בגלל שגוגל מעדיף אתרים עדכניים שממשיכים להשקיע בהם, אלא גם בגלל שהמתחרים של העסק אף פעם לא ישנים בשקט.

דבר נוסף - למרות שחברות קידום קטנות יכולות לעתים לעקוף את המתחרים באמצעות חשיבה יצירתית ועבודה נכונה, חשוב להבין, אם לחברה יש תשתית גדולה מספיק, ובעיקר שיתופי פעולה אפשריים עם חברות אחרות בתחום הרלוונטי לעסק. אחרת, החברה פשוט תצטרך להשתמש במשאבים "ציבוריים" כמו אתרי מאמרים ואינדקסים שלאט לאט הולכים ונעשים פחות ופחות אפקטיביים.

זו היא גם הסיבה העיקרית לכך שאפילו מי שקורא לא מעט על SEO ומבין את עקרונות האלגוריתם של גוגל, עדיף לו להיעזר בחברה מקצועית, אשר לה יש מספיק משאבים וזמן על מנת לבצע את עבודת הקידום ולעקוב אחר התוצאות באופן שוטף.
לסיכום, למרות שהאחריות לקידום מוצלח היא של חברת קידום האתרים עצמה, האחריות לבחירת החברה הנכונה תוך כדי תשומת לב לסימני אזהרה מוקדמים מוטלת על כתפיכם.

SEO, קידום אורגני, תקציב
רוצה להתקדם? צור קשר