האם תנועה ישירה משפיעה על דירוג האתר?

20 פברואר 2019

על הקשר בין תנועה ישירה ו SEO

האם תנועה ישירה משפיעה על דירוג האתר?

בעולם ה-SEO יש מקום לאינספור תיאוריות שונות. לצד תיאוריות שקל יחסית למדוד באמצעות ניתוח של תוצאות החיפוש, ישנן גם תיאוריות שקצת יותר קשה לבדוק. אחת התיאוריות האלו היא השפעה של תנועה ישירה על הדירוג של האתר.

קודם כל, חשוב להסביר שתנועה ישירה היא תנועה מגולשים שנכנסים ישירות לאתר/לא דרך פרסום, תוצאות חיפוש וכד'. לכאורה לאלגוריתם של גוגל לא אמורה להיות גישה לנתונים האלו מכיוון שתנועה ישירה לא עוברת דרך גוגל, אך מה שלא כולם יודעים הוא שגם גוגל לפעמים מתייחס אל הפניות ממנו לאתרים שונים כתנועה ישירה, במיוחד אם מישהו מחפש שם ספציפי של אתר או את הכתובת שלו (לפעמים קל להתבלבל בין שדה הכתובות בדפדפן ובין שדה החיפוש של גוגל).

בנוסף לכך, גוגל מפעילה גם שרתי  DNS שלמעשה מאפשרים לה לראות את התנועה שזורמת ברשת, ועוד לא דיברנו על כרום, שלא ממש אפשר לדעת מה גוגל עושה אתו (גם אם היא טוענת אחרת)...  למעשה, מנתונים שנאספו ב-2014, הסתבר שעד 60% מהתנועה שאנחנו רואים כישירה עשויה להיות אורגנית, וסביר להניח שמאז המספרים רק עלו...

בעקבות המידע הזה, השאלה אם לתנועה ישירה יש השפעה על הדירוגים בגוגל הופכת לרלוונטית יותר מתמיד.

הטיעון בעד יכול להיות שמדובר במדד שיש לו קשר ישיר לפופולאריות של האתר: גולשים שמגיעים כל יום או כמה פעמים בשבוע לאותו אתר, לא צריכים בדרך כלל להיכנס אליו מקישורים חיצונים, וזה מראה שהוא מצליח לשמר אצלו לא מעט גולשים נאמנים.

הטיעון נגד דומה מאוד, אבל מתייחס לעובדה שדווקא קל מאוד לזייף תנועה ישירה... לא צריך גולשים שיכנסו לאותו אתר כמה פעמים בשבוע, ואפשר לעשות זאת באמצעות בוטים. גם אם גוגל יזהה 99% אחוז מן הבוטים, עדיין לא מעט תנועה תיראה בעיניו לגיטימית, וזו כבר יכולה להיות בעיה רצינית...

ומה רואים בשטח?

בתחום ה-SEO אחת הדרכים לבדוק תיאוריות היא באמצעות ניסויים שונים, אם כי המילה ניסוי עשויה להיות מעט מטעה ולעיתים מדובר בסך הכול על איסוף נתונים פסיבי. בכל אופן, יש לנו היום כלים שיכולים להעריך את התנועה הישירה לאתרים וגם את הדירוגים שלהם באמצעות גולשים שמחברים אליהם את האתרים שלהם.

אחד הכלים האלו הוא SEMRush, אשר מדי כמה שנים מפרסם את הניתוח שלו לגבי גורמי הדירוג הכי משמעותיים בגוגל, ואחד מהם שהצליח להתברג למקומות די גבוהים הוא Direct Traffic. יחד עם זאת, הנתונים מצביעים על קשר (קורלציה) ולא על סיבה ותוצאה.

לכן, גם אם הנתונים מדויקים, זה ממש לא אומר שבגלל שהאתרים האלו מקבלים הרבה תנועה הם גם מתברגים גבוה בגוגל ויכול להיות גם הסבר נוסף, החוליה החסרה אם תרצו.

טוב יותר פופולארי יותר

אחד ההסברים הפשוטים ביותר הוא שאתרים שמדורגים גבוה יותר בגוגל זוכים ליותר מבקרים חוזרים ממי שכבר מכיר אותם, אם בגלל שהם פשוט טובים יותר, ואם בגלל שהם מוכרים מסיבות אחרות (ויקיפדיה מתברגת מצוין בגוגל, אבל גם אין אף אחד שלא מכיר אותה).

הסבר נוסף הוא שהאתרים האלו זוכים להרבה קישורים, מה שכנראה משפיע על הדירוג שלהם. אותו ההסבר אגב יכול להיות נכון אם בודקים את הקשר בין שיתופים ברשתות חברתיות לבין דירוגים, מה שהוביל בעבר לטענה שגוגל מסתכל על מספר השיתופים עצמם (טענה שגוגל בעצמה מכחישה מכל ובכל).

ואפשר כמובן גם להמשיך : גולשים בדרך כלל נמנעים מלבקר באתרים שאינם אמינים וחוזרים רק לאלו שהם סומכים עליהם, וגם גוגל מנסה להרחיק מהתוצאות אתרים מפוקפקים כגון אתרי פייק ניוז.

אם לסכם את העניין, התנועה הישירה היא בדרך כלל לאתרים בעלי איכויות מסוימות שגורמות להם להתברג גבוה על סמך פרמטרים אחרים לחלוטין שגוגל בודק.

מה כל זה אומר לגבי קידום אתרים בתכל'ס?

בין אם לתנועה ישירה יש השפעה או אין השפעה על דירוגים, מומלץ לשים דגש על פעולות קידום שידועות ככאלו שתורמות לדירוגים כמו למשל בניית קישורים איכותיים או שיפור המבנה של האתר עצמו. אתר איכותי שגם יהיה מקודם בגוגל יגדיל אליו בלאו הכי את התנועה הישירה.

למרות או בנוסף לעבודת ה SEO , חשוב מאוד ליצור אסטרטגיית שיווק שאינה תלויה רק בגוגל ותכלול פעולות כגון: הפצת תוכן, הפעלת דיוורים, פעילות סושיאל ופרסום בפלטפורמות נוספות.

SEO
רוצה להתקדם? צור קשר