דיווח בקמפיין קידום אורגני, לא רק דירוגים...

22 אוקטובר 2014

דיווח בקמפיין קידום אורגני, לא רק דירוגים...

דיווח בקמפיין קידום אורגני, לא רק דירוגים...

אחד המדדים הקלים ביותר להצגה הוא המיקום של מילות המפתח בקמפיין קידום האתרים של הלקוח. בדרך כלל מדובר בטבלה בה מופיעות רשימות של מילות מפתח והמיקום של כל אחת מהן בתוצאות החיפוש. עם זאת, נשאלת השאלה האם הדוחות האלו חשובים כל כך כפי שהיו בעבר? כפי שנראה מיד, יש מספר ומספר סיבות לכך שהתשובה היא כבר לא כל כך חד משמעית...

1. הטיעון הידוע ביותר הוא שכיום גוגל כבר לא מדרג את מילות המפתח באופן שווה אצל כל המשתמשים וכל אחד מקבל סט תוצאות קצת שונה, אבל ישנו טיעון נוסף ולא פחות חשוב: כאשר אנחנו מתרכזים ברשימה מצומצמת יחסית של מילות מפתח, אנחנו מפספסים מילות מפתח רבות, בעיקר אלו של הזנב הארוך שמביאות לנו את מרבית התנועה.

2. עדכון Hummingbird של גוגל גרם לכך שיותר ויותר מילות מפתח עוברות שכתוב לביטוי דומה ברגע שהמשתמש מקליד אותן, כך שהמיקום של מילת המפתח המקורית שהמשתמש הקליד הרבה פחות רלוונטי לתוצאות.

3. שינויים בעמודי התוצאות עצמם: עמודי תוצאות עם גרף הידע או אפילו סתם עמודים עם הרבה פרסומות ושירותים שונים של גוגל (כמו גוגל מפות) מפנים את אור הזרקורים מן התוצאות הראשונות, וה – CTR הגבוה יחסית של אזור ה – 15%-20% שהיינו רגילים אליו יכול לרדת בצורה חדה. מעבר לזאת, לפעמיים האלמנטים בעמוד מסודרים בצורה כזו שדווקא התוצאות הנמוכות בחצי התחתון של העמוד זוכות להכי הרבה כניסות...

קיבוץ של מילות מפתח

למרות מה שכתבנו למעלה, דוחות של מילות מפתח הם עדיין חשובים במידה מסוימת מכיוון שהם נותנים לנו רושם כללי על ההתקדמות של האתר בתוצאות החיפוש, אבל אפשר להפוך אותם לאפקטיביים יותר אם מבצעים קיבוץ של מילות מפתח: בשיטה זו משתמשים בכלים למעקב אחר מילות מפתח, מסמנים את כל מילות המפתח שכוללות מילה מסוימת (כמו למשל "לאייפון"), ואז מייבאים את הקבוצה הזו לגיליון נתונים ורואים מהו הדירוג הממוצע של כל המילים בקבוצה, כמה מהן נמצאים בטופ 3, בטופ 5 וכך הלאה. היתרון בשיטה הזו שהיא יעילה יותר במדידה של זנב ארוך מאשר השיטה בה אנחנו מודדים כל מילת מפתח בנפרד והיא הרבה יותר ברורה גם ללקוח. (הסבר מפורט ודוגמאות נוספות ניתן למצוא כאן)

קיבוץ מילות מפתח

מעבר למילות מפתח, יש עוד כמה מדדים חשובים שאפשר ואף רצוי לכלול בדוחות השונים שמפיקים:

תנועה והגעה לאתר

כמעט כולם יודעים לדווח על תנועה אורגנית, אבל הרבה מאוד מקדמי אתרים מתעלמים מתנועת הפניות (Referral Traffic) ואין לכך סיבה של ממש: אחרי הכול, תהליך של קידום נכון יוצר לא מעט קישורים טבעיים שבסופו של דבר הגולשים אמורים להיכנס דרכם ולהגיע לאתר (ואלו מן הסתם גם הקישורים האיכותיים ביותר בעיני גוגל).

באופן דומה, אמורה להיות סינרגיה בין התכנים שנוספים לאתר דרך מחלקת ה – SEO לבין המחלקה או מי שעוסק בפן של השיווק החברתי ודואג להפיץ ולשווק את התכנים האלו, כך שהדוחות אמורים לכלול גם נתונים על כניסה לאתר מרשתות חברתיות. בסופו של דבר, מה שמעניין את הלקוח הוא נפח התנועה הכולל לאתר, ואם חלק ממנה היא בזכותך, הרי שהרווחת את הדוחות האלו ביושר.

אזכורים

כאמור, בעת האחרונה יש יותר ויותר סימנים לכך שגוגל לא מחפש רק קישורים כשלעצמם, אלא גם אזכורים של האתר בתוך כתבות מערכתיות ואפילו אזכורים פיזיים של פרטי העסק אם מדובר בעסקים מקומיים (מה שנקרא Local Citations) והפניות מרשתות חברתיות. את הקישורים החדשים ביותר אפשר למצוא דרך שירותים כמו Fresh Web Explorer של MOZ, בעוד אתרים כדוגמת mention.net מספקים את האזכורים הישירים והחברתיים שהם לא תמיד קישורים במובן הקלאסי. ניתן גם להשתמש ב Google Alerts שהינו כלי חינמי ויעיל ביותר.

כמובן שלדוחות האלו יש גם פוטנציאל לחזק את יכולת הנטווריקינג שלך כמנהל הקמפיין, למצוא קולגות חדשות ואולי גם כמה מקורות חדשים לבניית קישורים.

יעדים עסקיים

גם יעדים עסקיים היא פינה שלא מעט מקדמי אתרים פוחדים לגעת בה: אחרי הכול, לפעמים יש לנו תחושה שאנחנו רק בורג קטן במערכת ומי שאמור לדווח על השגת היעדים של העסק היא מחלקת המכירות או אולי מנהל קשרי הלקוחות. אבל האמת היא שאם יש לנו חלק בהשגת היעדים האלו, אנחנו ממש לא צריכים להסתיר זאת וחשוב שהדוחות שלנו יכללו גם את התרומה שלנו, ואפילו אם מדובר אך ורק ביעדים ב – Google Analytics או באחוזי המרות. העובדה שמגיע לנו חלק מהקרדיט לא אומרת שאנחנו מנכסים את כולו לעצמנו באופן בלעדי...

 

SEO
רוצה להתקדם? צור קשר