גורמי הדירוג המובילים בגוגל על פי SEMRush

10 ינואר 2018

מה באמת משפיע על מיקום האתר בתוצאות האורגניות?

גורמי הדירוג בגוגל נחשבים לאחד הסודות השמורים ביותר של החברה, וגם אם אנחנו יודעים בגדול מהם הדירוג הכללים, אין לנו יכולת לדעת עד כמה כל אחד מהם משפיע על הדירוג של האתר בתוצאות.

אחת הדרכים לנסות ולפוגג את הערפל הזה היא שימוש בכלים שזוחלים ברשת באופן דומה לזחלן של גוגל ובודקים את המאפיינים השונים של כל אתר ברמת הדומיין.

התוצאות בכל קבוצה חולקו לפי מילות מפתח בנפח חיפוש שונה (לצורך הנוחות, נתייחס אליהם בהמשך פשוט בתור "נפחים"):

  • 1-100
  • 101-1,000
  • 1001-10,000
  • 10,0001 ויותר

הערה חשובה: אם בוחנים את הגרפים המקוריים, ניתן לראות תופעה מעט משונה והיא שכמעט בכל המקרים בהם נצפה קשר בין מאפיין מסוים למיקומים, המקום הראשון "הופך" את המגמה. הסיבה לכך היא שאתרים במקום הראשון הם הרבה פעמים אתרים של מותגים חזקים שלא עברו בהכרח אופטימיזציה. לכן, נבדקו גם מספר מדדים מובילים ברמת הדף )ראו בסוף).
 

קישורים נכנסים

בחלק הזה נמדדו המאפיינים הבאים:

  • מספר הדומיינים המפנים
  • מספר הקישורים שהם Do Follow
  • מספר הקישורים
  • מספר האנקורים (טקסט קישור) הייחודים
  • מספר כתובות ה-IP המפנות
  • הופעה של מילות המפתח באנקור (באחוזים)

מספר הדומיינים המפנים

המגמה הכללית כאן הראתה שככל שלאתר יש יותר דומיינים מפנים, כך גם המיקום שלו בתוצאות גבוה יותר.

היחס בין מספר הדומיינים לאתר שמדורג גבוה יותר על מילות חיפוש בקבוצת הנפחים הגבוהים ביותר היותר הוא 1:4 לעומת אתר שמדורג על מילות מפתח בקבוצת הנפחים הקטנים ביותר.

מספר הקישורים הכולל

באופן כללי, אתרים שמדורגים גבוה יותר גם מקבלים יותר קישורים מאתרים אחרים. כאן היחס בין מספר הקישורים המפנים באתרים המדורגים על מילות מפתח בנפח גבוה לבין מספר הקישורים המפנים לאתרים המדורגים על מילות מפתח בנפח נמוך הוא 1:3.

המספר הכולל של כתובות IP מפנות

כאן רואים קשר ברור בין מספר כתובות ה-IP  המפנות לבין הדירוגים באתרים בקבוצת המילים בעלות נפח החיפוש הגבוה ביותר. לעומת זאת, בקבוצת האתרים המדורגים על מילות מפתח בנפחים קטנים יותר, הגרף נעשה "שטוח" יותר. למעשה,  באתרים המדורגים על מילות מפתח בנפח הקטן ביותר (1-100) קשה להצביע על מגמה כלשהיא...

מספר הדומיינים מסוג Do Follow

הגרף שמתאר את היחס בין מספר קישורי ה-Do Follow לבין הדירוג של האתרים בתוצאות החיפוש מראה קשר דומה לזה שבין מספר הקישורים הכללי לדירוגים. יחד עם זאת, ההבדל בין מספר הקישורים הנכנסים בין שלושת הקבוצות התחתונות על פי נפחי החיפוש הוא קטן יותר.

מספר האנקורים הכולל על פי נפח החיפוש

כאן נבדק הקשר שבין המיקום בתוצאות לבין מספר האנקורים השונים בכל אתר. ישנו קשר שמצביע על כך שככל שהאנקור מגוון יותר, כך גם המקום גבוה יותר, אך המגמה היא פחות ברורה מאשר בשאר המאפיינים של הקישורים הנכנסים ולמעשה בחלק מהנפחים (במיוחד בשתי הקבוצות העליונות), אפשר לראות ירידה רק מהמקום השלישי והרביעי.

מספר האנקורים הכולל על פי אורך מילות המפתח (רגיל וזנב ארוך).

גם במילות המפתח הארוכות וגם בקצרות, יש מגמה כללית של ירידה בתוצאות עם ירידה במספר האנקורים. בנוסף, ניתן לראות שברוב המיקומים, נדרשים יותר אנקורים בקבוצת המילים הקצרות על מנת להגיע למקום מסוים. (אם כי צריך לזכור שכאשר האנקור הבסיסי מורכב ממספר גדול יותר של מילים, כך סביר להניח שבאופן טבעי יהיו יותר וריאציות).

אחוז האנקורים שכוללים את מילות המפתח על פי נפח חיפוש

יחסית למה שאולי היה צפוי, כאן לא נראה כמעט הבדל במיקומים בין אתרים שקיבלו הרבה קישורים עם מילות מפתח לבין אלו שלא. לעומת זאת, ההבדלים בין המקום השני לראשון היו בולטים יותר, עם תוספת של 2% לשלושת הקבוצות התחתונות ו-8% לקבוצה העליונה עבור המקום הראשון.

אחוז האנקורים שכוללים את מילות המפתח על פי אורכן

כאן נראה קשר ברור בין אחוז הקישורים עם מילות מפתח שאתר קיבל לבין המיקום שלו בקבוצת מילות המפתח הארוכות, אך הפער שנדרש בין המקום השני לראשון היה גבוה יותר (כמעט 2%).

לעומת זאת, בקבוצת מילות המפתח הקצרות, הקשר נראה רק מהמקום השביעי, עם שינוי קטן מאוד בין מקום למקום (בכל מקרה מדובר על אחוזים קטנים מאוד של 0.5% לכל היותר). עם זאת, בין המקום השני לראשון, נדרש שינוי של בערך 2% (כמו בקבוצה השנייה).

מסקנות

אין גורם אחד קריטי בכל הנוגע לקישורים שיוביל לשינוי בתוצאות ולכן הכי מומלץ לבנות פרופיל קישורים כמה שיותר טבעי ומגוון. התחרות בשאילתות בעלות הנפחים הגדולים ביותר היא חזקה במיוחד ולאתרים המובילים יש פרופיל קישורים טוב במיוחד.

אבטחה

גוגל חזרה והדגישה בשנים האחרונות שהיא רוצה להפוך את הרשת לבטוחה יותר ואף האיצה בבוני אתרים להשתמש בתקני אבטחה כגון HTTPS. בין היתר היא הצביעה על כך שאתרים מאובטחים יותר יוכלו לקבל דירוגים גבוהים בתוצאות החיפוש, אבל לא פרטה לגבי מידת ההשפעה שתהיה לאבטחה הזו.

על פי הנתונים של SEMRush, ניתן לראות באופן ברור שיותר אתרים מאובטחים נמצאים במיקומים גבוהים, כאשר במקום הראשון יש את אחוז האתרים המאובטחים הגבוה ביותר. בנוסף, נצפו הבדלים גדולים בין הנפחים של מילות המפתח, וככל שנפח מילות המפתח היה גדול יותר, כך גם אחוז האתרים המאובטחים היה גבוה יותר (לעומת הקבוצות האחרות).

כאשר האתרים נבדקו על סמך אורך מילות המפתח, גם כן נראתה עלייה באחוז האתרים המאובטחים עם העלייה במיקומים, אך מגמה זו הייתה הרבה יותר חזקה בקבוצת מילות המפתח הקצרות (הזנב הארוך).

לסיכום, כותבים ב-SEMRush, אם אתם רוצים לקדם אתר במילות מפתח בעל נפח גבוה (שהן בדרך כלל גם התחרותיות יותר), מעבר לתקן בטוח (HTTPS) הוא חשוב ביותר. בנוסף, דווקא בגלל שבנפחים הנמוכים יותר יש אחוז נמוך יותר של אתרים מאובטחים באופן יחסי, אבטחת האתר יכולה להוות סיגנל חיובי שמבדיל את האתר מהמתחרים שלו.

אורך התוכן

כולנו יודעים שלאיכות התוכן באתר יש חשיבות גבוהה מאוד מבחינת גוגל ועל פיו הוא קובע את הרלוונטיות של האתר לחיפוש של המשתמש. תוכן ארוך יחסית יכול להעיד על כך שנעשה יותר מחקר לפני כתיבת התוכן ולכן רמת האמינות שלו גבוהה יחסית.

הקשר בין אורך התוכן למיקומים על פי נפח החיפוש

כאשר נבדקו המיקומים יחסית לאורך התוכן על פי נפח מילות המפתח, נמצא שהאתרים במקומות הגבוהים יותר כללו יותר תוכן, העלייה בכמות התוכן הייתה חדה מאוד עד למקום תשיעי בכל הנפחים, ובקבוצת הנפח הגבוה ביותר יותר גם בין מקום חמישי לשני.

אם משווים בין קבוצת הנפח הגבוה ביותר לבין קבוצת הנפח הקטן ביותר, האורך של התוכן בקבוצה הראשונה הוא פי 1.5 בממוצע מאשר בקבוצה השנייה.

הקשר בין כמות התוכן לבין המיקום על סמך אורך מילות המפתח

כאשר נבדק הקשר בין כמות התוכן למיקום על סמך אורך מילות המפתח, העקומה במילות המפתח הקצרות הייתה דומה מאוד לזו של מילות המפתח בעלות נפח של 101-1000 חיפושים (ראו את הגרף בסעיף הקודם). כלומר, גם כאן היו באתרים שממוקמים גבוה יותר גם יותר תוכן.

המעניין הוא שדווקא במילות המפתח הקצרות יותר, כמות התוכן הייתה קטנה יותר באופן יחסי (בכ-20%). ייתכן שהמשתמשים שמחפשים מושגים כללים, רוצים למצוא סיכום ממוקד של הנושא, אך אלו שמחפשים ביטויים ספציפיים יותר, רוצים למצוא מידע מקיף עם סיכום פרטני יותר.

בסופו של דבר, המטרה היא עדיין ליצור תוכן איכותי ורלוונטי מעל הכול, אבל בהחלט רצוי לכוון לכמות טקסט גדולה יותר, במיוחד במילות מפתח בעלות נפח חיפוש גבוה.

מילות מפתח בעמוד (On Page)

הדעה הרווחת היא שלמילות מפתח בתוכן עדיין יש תפקיד מפתח בדירוגים של האתר, למרות שכבר מזמן לא משתמשים בשיטות מכניות של דחיסת מילות מפתח. לכן, מעניין לראות עד כמה השפעה זו עדיין קיימת.

חשוב להדגיש שהבדיקה לא התייחסה לאחוז מילות המפתח בדף, אלא רק לשאלה אם הוא כולל את מילות המפתח או וארציות שלהן. בנוסף, נבדק גם הקשר בין אחוז האתרים שהכילו וידאו לבין המיקומים (לא מופיע כגרף)

מילות מפתח בכותרת העמוד (TITLE)

באופן כללי, אין אחוז גבוה יותר של אתרים עם מילות מפתח בכותרת במיקומים גבוהים באותה קבוצה של נפחים. לעומת זאת, בנפחים הגבוהים עדיין היה אחוז גבוה יותר של אתרים עם מילות מפתח באופן יחסי לעומת הנפחים הנמוכים.

מילות מפתח בתגי המטה

גם כאן לא נראו הבדלים משמעותיים וגם אחוז האתרים עם מילות מפתח בקבוצות בעלות הנפח הגבוה של מילות מפתח היה נמוך יחסית (45% בקבוצה העליונה).

מילות מפתח בגוף הטקסט על פי אורכן

באופן לא מפתיע, גם כאן לא נמצאו הבדלים משמעותיים, אך אחוז האתרים שכללו מילות מפתח בקבוצת הנפחים הגדולים היה גבוה במיוחד (75%).

מילות מפתח בעמוד (גוף הטקסט) על פי אורך מילות המפתח

כאן נראתה עלייה מתונה יחסית שהתחזקה מהמקום העשירי והלאה. כלומר, במיקומים גבוהים יותר היה אחוז מעט גבוה יותר של אתרים שכללו את מילות המפתח. פער גבוה יחסית של חמישה אחוזים נראה בין המקום השני לראשון בשתי קבוצות הנפחים.

אחוז האתרים שכללו את מילות המפתח בתוכן היה גבוה יותר במילות המפתח הקצרות.

וידאו

לא נמצא קשר בין ההופעה של וידאו בעמוד לבין המיקום שלו בתוצאות.

לסיכום, למרות שאנחנו מאוד אוהבים מילות מפתח ובאופן טבעי סביר להניח שהן יופיעו באחד החלקים של העמוד, אין להן הרבה משמעות מבחינת מיקומים. לפיכך, חשוב יותר לכלול מגוון של מילות מפתח שיעשירו את התוכן מבחינה סמנטית, במיוחד במילות המפתח הארוכות יותר שבדרך כלל יש להן פוטנציאל המרה גבוה יותר.

בכל מה שנוגע לווידאו, אפילו שאין לו השפעה ישירה על הדירוגים, עדיין ישנם תחומים ונישות שבהם מומלץ להוסיף אותם על מנת ליצור עמודים אטרקטיביים יותר (לדוגמה, באתרים תיירותיים).

ביקורים באתר

אין ספק שהפופולאריות של אתרי אינטרנט נמדדת גם על פי מספר המבקרים בהם, ולכן מעניין לבדוק כיצד מספר הביקורים משפיעים על הדירוג של אתרים בתוצאות החיפוש בהקשר של מילות מפתח בנפחים שונים.

כל הביקורים באתר

כאן רואים עלייה ברורה במיקומים ככל שיש לאתר יותר מבקרים בכל הנפחים של מילות המפתח. במילות המפתח בעלות הנפח הגבוה, העלייה תלולה במיוחד. בכל אופן, על מנת לבודד את ההשפעה של התנועה הלא אורגנית, עלינו לבדוק בסעיף הבא רק את התנועה הישירה.

ביקורים מתנועה ישירה

נראה כי ביקורים מתנועה ישירה לבדם משפיעים גם כן באופן חיובי על המיקומים, כאשר המגמות דומות מאוד לאלו של סך כל הביקורים. מכך ניתן להסיק שיש להן השפעה גדולה במיוחד.

לסיכום, השקעה במיתוג של האתר והפיכתו לאוטוריטה בתחומו הם לא פחות חשובים מהשגה של תנועה אורגנית. אם גוגל אכן יכול לבדוק את הפרמטר הזה , אין ספק שהוא נותן לו עדיפות עליונה.

התנהגות גולשים

התנהגות הגולשים באתר כגון שיעור נטישה (Bounce Rate), זמן הביקור באתר ומספר הדפים לכל ביקור יכולים להעיד על מידת העניין והמעורבות שהתוכן יוצר אצל הגולשים, עד כמה הניווט נוח ואיך המשתמשים מגיבים באופן כללי כאשר הם מגיעים לאתר.

בקטגוריה זו נבדקו רק שתי קבוצות של נפחים : 1-100 ויותר מ-10,000.

אחוז נטישה

כאן נראתה מגמה ברורה וחדה שמעידה על כך שאחוז הנטישה עולה ככל שהמיקום של האתר בתוצאות נמוך יותר. אם מסתכלים על המקום הראשון, אחוז הנטישה הממוצע הוא לערך 50%. בכל אופן, לא מדובר בהבדלים  אסטרונומים, אלא של כמה אחוזים בודדים.

זמן שהייה באתר

כאן נבדק זמן השהייה בשניות (בין 170 ל-250) וכיצד הוא משפיע על המיקום של האתר בתוצאות. באופן כללי, משך זמן ארוך יותר נקשר למקום גבוה יותר בתוצאות בשתי הקבוצות, אם כי חשוב לשים לב שבקבוצת מילות המפתח בעלות נפח גבוה, כמעט ולא היה הבדל בארבעת המקומות הראשונים מבחינת זמן השהייה.

מבחינת היחס בין שתי הקבוצות, בנפח החיפוש הגבוה, המשתמשים שהו בממוצע כ-40 שניות יותר.

מספר הדפים לכל ביקור

גם כאן נראתה מגמה כללית של ירידה במספר הדפים לביקור ביחד עם הירידה של האתר בתוצאות החל מהמקום החמישי ואילך, עם יותר דפים לביקור בקבוצת הנפח הגבוה. במקום הנמוך ביותר (20) בקבוצת הנפח הנמוך, כל מבקר ביקור בממוצע בכ-2.5 דפים, ואילו במקומות הראשונים בקבוצת הנפח הגבוה, כל מבקר ביקר בכ-3.75 דפים.

כאמור, אין כאן הרבה הפתעות וברור שאתרים מהימנים יותר שהגולשים מוצאים בהם עניין נמצאים במקומות הראשונים. גם אם גוגל לא בודק את המדדים האלו (שקל מאוד לזייף ועשויים ליצור רעשי רקע מיותרים), ברור שהאתרים במקומות הראשונים הם איכותיים במיוחד.

בדיקה של מיקומים של עמודים בודדים

על מנת לבדוק את תופעת המקום הראשון, החלק האחרון של הניתוח בחן את הקשר בין המאפיינים המשפיעים ביותר (מספר ביקורים, תנועה ישירה ומספר הדומיינים המפנים) לבין דירוג של עמודים ספציפיים ולא ברמת הדומיין.

גם כאן (כמו בסעיף הקודם) נבדקו רק שתי קבוצות שונות של נפחים.

בניגוד לבדיקה על פי דומיינים, אפשר לראות ירידה חדה מאוד מהמקום השני לראשון בקבוצת  המילים בעלות הנפח הגבוה וירידה מתונה מאוד בקבוצת המילים בעלות הנפח הנמוך.

המשמעות היא שדומיינים של אתרים ממותגים עשויים להופיע במקום הראשון גם לפני אתרים כמו ויקיפדיה, אף על פי שאלו אתרים עם נתונים פחות מרשימים מבחינת  SEOומדדי התנהגות הגולשים. לעומת זאת, אם מדובר על דירוג של עמודים ספציפיים, יש למאפייני ה-SEO והתנהגות הגולשים חשיבות הרבה יותר גדולה.

להורדת המחקר המלא מאתר SEMrush

דירוגים, SEMrush, SEO
רוצה להתקדם? צור קשר