גוגל אדוורדס מאז ועד היום

24 מאי 2016

איך הפך פרסום בגוגל לפלטפורמה המובילה בדיגיטל

גוגל אדוורדס היא מערכת פרסום המאפשרת לבעלי אתרים לפרסם את העסק או את האתר שלהם באמצעות האתרים השונים של גוגל (כולל יו-טיוב) או באמצעות אתרים שותפים של גוגל שמקצים לה שטחי פרסום בהם היא מציגה את המודעות, וכמו כן בתוך אפליקציות סלולאריות שונות. במאמר זה נסקור את ההיסטוריה של השרות ואת התכונות המרכזיות שלו.


תוצאות החיפוש של גוגל אדוורדס

שנת 2000 – עולים לאוויר

המערכת הראשונית של גוגל אדוורדס הוצגה לעולם בשנת 2000, אז היה מדובר במודעות טקסט פשוטות שהמשתמש היה יכול ללחוץ עליהן ולהגיע לאתר של המפרסם. המערכת הציעה את האפשרות המהפכנית לזמנה לערוך את הפרסומות ולראות כיצד הן משתנות בזמן אמת.  כמו כן, לא הייתה הגבלה על מספר הפרסומות אותן המשתמש היה יכול ליצור, כך שהיה קל יחסית לבחון איזו גרסה של המודעה עובדת בצורה הטובה ביותר.  

אלמנט מהפכני  נוסף היה שהמפרסם היה משלם על המודעה רק אם הגולש היה לוחץ עליה ונכנס לאתר שלו (כלומר, היה עליו להישאר באתר לפחות כמה שניות). זאת לעומת המודל שהיה מקובל עד אז ולפיו המפרסם היה משלם לפי מספר החשיפות או משלם תשלום קבוע מבלי שהייתה לו דרך אמיתית לדעת עד כמה הפרסום שלו אפקטיבי באמת.

מעניין לציין שבהתחלה המחירים לכל מיקום היו קבועים, דבר שישתנה בעתיד הקרוב...

2002 – התרחבות ופתיחת בורסת המחירים של אדוורדס

בשנת 2002 גוגל אדוורדס התרחבה ל – 218 מדינות נוספות ותמכה בלא פחות מ – 72 שפות. בשנה זו גם הוצגה לראשונה בורסות המחירים של אדוורדס. המשמעות הייתה שהמפרסמים השונים התחרו אחד עם השני על המיקומים השונים של המודעות, וכך מי ששילם את המחיר הגבוה ביותר עבור המיקום, זכה בו (כפי שניתן לראות בסרטון וכפי שנדון בהמשך – זהו תיאור מופשט מאוד וכיום המערכת היא מורכבת הרבה יותר)

2003 – הצגת שרות אדסנס

הצגת שרות אדסנס לבעלי אתרים אפשרה בפעם הראשונה גם להם להרוויח מפרסומות. במקום שהפרסומות יופיעו רק במנוע החיפוש של גוגל, הן הופיעו גם בתוך האתרים השונים שהסכימו כאמור לחלוק עם גוגל את הרווחים. המשמעות הייתה שהפרסומות הותאמו באופן אוטומטי לכל אתר ואתר. כך למשל, אם אתר מסוים עוסק בשיווק באינטרנט, סביר להניח שיופיעו בו פרסומות של חברות לקידום אתרים, חברות לשיווק בפייסבוק, חברות המציעות מערכות לרשימות תפוצה ועוד (בעל האתר יכול תמיד לחסום מפרסמים מסוימים כמו למשל מתחרים ישירים שלו מלהופיע).

בתמונה ניתן לראות את המיקומים הטובים ביותר למקם בהם פרסומות אדסנס באתר אינטרנט רגיל (Desktop). ככל שהצבע חזק יותר, כך המיקום טוב יותר :

גוגל אדסנס

2005 – משווקים מורשים וציון איכות

בשנת 2005 גוגל הציגה לראשונה את תוכנית המשווקים המורשים שלה (במקור נקראה GAP – Google Advertising Professional). תוכנית זו אפשרה לחברות ומשווקים באינטרנט להפוך למשווקים מורשים של גוגל אדוורדס ולנהל קמפיינים עבור לקוחות שרצו להסתייע בגוף מקצועי שאפשר לסמוך עליו (אחרי הכול, לעיתים מדובר על תקציבים של עשרות ומאות אלפי דולרים המושקעים בפרסום). רק מי שעבר את תוכנית ההסמכה של גוגל ואת המבחנים שלה, היה יכול לזכות בתואר הזה...

בשנה זו גוגל הציגה לראשונה גם את ציון האיכות לכל מודעה, ציון אשר השפיע על היכולת שלה להופיע במקום גבוה ולמפרסם לשלם פחות כסף עבורה. ציון האיכות מורכב בין היתר מאחוז הלחיצות על המודעה (CTR), הרלוונטיות של המודעה למילות המפתח שלה ואיכות דף הנחיתה שנוצר עבור המודעה. בעתיד תהפוך גוגל את ציון האיכות למדויק יותר באמצעות חישוב שלו בזמן אמת כל פעם שמתבצע חיפוש ובאמצעות חישוב מעט שונה לפרסומות שמופיעות בצד העליון של הדף לעומת פרסומות שמופיעות בצידי הדף.

ציון איכות בגוגל אדוורדס

2006-7 – לחימה בהונאות ומפרסמים שאינם אתיים

בשנת 2006 גוגל החלה לנהל מלחמת חורמה נגד שירותים אוטומטים אשר הפעילו רובוטים שלחצו על פרסומות וכך גרמו למפרסמים תמימים לשלם הרבה מאוד כסף על תנועה שאיננה אמיתית (לעיתים קרובות שירותים אלו הופעלו על ידי המתחרים של אותם מפרסמים). בתביעה הראשונה מסוגה, היא זכתה בפיצויים של לא פחות מ – 90 מיליון דולר. מאז גוגל שיפרה כמובן את הטכנולוגיה לזיהוי לחיצות מזויפות וכיום היא יכולה לזהות בצורה הרבה יותר טובה מיהו גולש אמיתי שלוחץ על פרסומת ומיהו רובוט...

ב – 2007 פתחה גוגל חזית חדשה נגד תופעת כתיבת העבודות לסטודנטים ואסרה על מפרסמים שעסקו בכך לפרסם את שרותיהם דרך המערכת של Google Adwords. בעתיד תאסור גוגל גם על פרסומים של תכנים מיניים, אלכוהול ,מכירת כלי נשק, מוצרים שמתחזים למוצרי בריאות, אך בפועל אינם מאושרים לשימוש (ראו תמונה) ועוד...

מודעה לא מאושרת בגוגל
2009 – מודעות לבעלי עסקים מקומיים ומודעות בוידיאו

בשנה זו הציגה גוגל שני חידושים משמעותיים למודעות שלה : הראשון, אפשרות להרחבות באמצעותן יכלו מפרסמים מקומיים להוסיף את פרטי יצירת הקשר והמיקום הגיאוגרפי של העסק שלהם, כולל אפשרות להתקשר מטלפונים סלולאריים ישירות אל העסק ללא עלות נוספת. כמו כן, היה ניתן להציג מודעות ישירות בתוך שרות Google Maps :

מודעות במפות גוגל

השינוי השני הוא אפשרות הפרסום ביוטיוב (שהוא כאמור בבעלות גוגל). הפרסומות הופיעו כסרטונים קצרים לפני הוידאו בו הגולש רצה לצפות, והוא יכול היה לדלג עליו לאחר מספר שניות אם רצה. גם המפרסם עצמו חויב רק אם הגולש צפה בפרסומת מספר מסוים של שניות, כך שהוא לא שילם כסף מיותר עבור חשיפות שלא הובילו למכירות.

פרסום ביוטיוב

2010 – מודעות שיווק מחדש/Remarketing

מודעות שיווק מחדש נחשבות לאחת המהפכות הגדולות ביותר בפרסום של Adwords ובפרסום באינטרנט בפרט. מדובר על דרך בה ניתן להפנות פרסומות מיוחדות אל גולשים שכבר ביקרו בחלקים שונים באתר שלנו. אם ניקח את התרחיש הפשוט ביותר, אחד ממבקרי האתר צפה בקטגורית מכשירי חשמל אצלנו באתר, בפעם הבאה שהוא יצפה בפרסומות של אדוורדס, נוכל להציע לו (ורק לו) 10% הנחה על מוצרים מהקטגוריה הזו. כך בעצם נמשוך אותו להיכנס שוב לאתר ולרכוש את המוצר. יש לציין כי המשתמשים יכולים לחסום את עצמם מלראות פרסומות שיווק מחדש בכל שלב בו ירצו וכך לצמצם את המעקב אחריהם ברשת...

2013 – 2016 – הכניסה לעולם סלולארי

בשנים האחרונות ביצעה גוגל מהלך חשוב נוסף במודעות Adwords  באמצעות קמפיינים משופרים ונתנה למפרסמים את האפשרות לעצב מודעה פעם אחת ולראות אותה בצורה מתאימה בכל המכשירים בהם הם מפרסמים, בין אם מדובר במחשבים אישיים ובין אם מדובר במכשירים סלולריים. המפרסם יכול גם להציע הצעת מחיר (bid) שונה עבור גולשים שמגיעים ממכשירים שונים, אזורים גיאוגרפים שונים או גולשים בשעות שונות מבלי ליצור קמפיינים נפרדים עבור כל אחד מן המצבים.

כמו כן השיקה גוגל מודעות מיוחדות המופיעות בתוך אפליקציות, וזאת באמצעות חברת Admob אותה רכשה. בהמשך תשיק גוגל גם מודעות מיוחדות לתעשיות ספציפיות, כמו למשל סליידרים מתחלפים עבור מודעות מתעשיית הרכב...

פרסום במובייל

גוגל אדוורדס במספרים

לסיום, אי אפשר בלי קצת מספרים :

  • הרווח הנקי של גוגל מ – Adwords  בשנת 2015 הסתכם בלא פחות מ – 51.81 מיליארד דולר.
  • למרות הפופולאריות של אנדרואיד, בגזרת המובייל, מרבית הרווח (75%) עדיין מגיע ממכשירי אפל
  • בעוד המקום הראשון בחיפוש זוכה ל – 19.3% אחוז מן הלחיצות, המקום השני זוכה רק ב- 11.4% מן הלחיצות (ב – Desktop). לעומת זאת, 56% מן הפרסומות כלל אינן נצפות על ידי הגולשים.
  • נכון לסוף 2014, גוגל שולטת בכמעט שליש משוק הפרסום הדיגיטאלי ו – 40% מהשוק במובייל.
  • באירופה חלקה של גוגל בעוגת החיפוש הממומן גדול במיוחד, כ – 87%.
PPC, Google Adwords
עבור לשיווק דיגיטלי מתקדם קבל הצעת מחיר