איך תבחרו חברת קידום אתרים ותדעו מאילו להתרחק?

21 יולי 2019

כמה דברים שכדאי לדעת לפני ששוכרים ספק SEO

איך תבחרו חברת קידום אתרים ותדעו מאילו להתרחק?

עם כל כך הרבה חברות לקידום אתרים שצצות חדשות לבקרים, קל לחשוב שקל לבצע קידום אתרים באופן עצמאי. אז אם החלטתם לשכור חברת קידום אתרים, איך תדעו לבחור בחברה טובה שתביא אתכם לתוצאות הרצויות ולא תבזבז לכם את הזמן (ואת הכסף...)?

במאמר הזה ננסה לענות על כל השאלות האלו.

הקדמה: שלושת היסודות של SEO

ב-SEO יש עשרות פקטורים שונים, אך ישנם שלושה פקטורים חשובים יותר מכולם ואלו קישורים, תוכן ואופטימיזציה ברמת העמוד (On Page SEO).

קישורים : אלו בעצם הקישורים שמפנים אל האתר שלכם מאתרים אחרים. הקישורים האלו צריכים להיות רלוונטיים מבחינת מילות המפתח (תכף נסביר מהן) ולהגיע מאתרים איכותיים שיש להם קשר נושאי לאתר שלכם.

תוכן: אתר טוב לא יכול להתברג במיקומים גבוהים ללא תוכן רלוונטי. בדרך כלל התוכן בכל עמוד אמור להתאים למילת מפתח אחרת או לקבוצה של כמה מילות מפתח דומות.

אופטימיזציה ברמת העמוד: אופטימיזציה ברמת העמוד קשורה לתוכן ולתשתית של האתר, והיא כוללת בין היתר:

  • שימוש במילות המפתח הנכונות בכותרת והתיאור ששולחים לגוגל (דרך תגי ה-Meta)
  • שימוש במילות המפתח הנכונות בכותרות הפנימיות
  • שימוש בתמונות והצמדת תיאורים אליהן
  • עבודה על תשתית האתר: העמודים צריכים להתאים לתצוגה ניידת ולהיטען מהר

 

מה אתם יכולים לעשות לפני שתפנו לחברת קידום אתרים

השלב הראשון שאותו אתם יכולים לבצע באופן עצמאי הוא מחקר מילות מפתח. בשלב  הזה אתם בעצם בודקים מהם החיפושים (להם אנחנו קוראים מילות מפתח) שרלוונטיים אליכם. לדוגמה, אם אתם מנהלים עסק להדברה ללא חומרים מזיקים, סביר להניח שתרצו שיגיעו אליכם דרך מילת המפתח "הדברה ירוקה" או "הרחקת יונים" בהתאם למה שאתם מציעים.

אבל זה לא תמיד כל כך פשוט מכיוון שעל כל מילת מפתח יש בדרך כלל הרבה מתחרים. לכן, לפעמיים עדיף לבחור כמה מילות מפתח קצת פחות פופולאריות, אבל כאלו שהתחרות עליהן היא מצומצמת יותר.

אחד הכלים הכי פופולאריים שבאמצעותם אפשר לבדוק ולאגד מילות מפתח הוא Google Keyword Planner. היתרון שלו הוא בכך שהוא מציג נתונים הישר מגוגל. החיסרון שלו הוא בכך שהוא נותן הערכת נפח חיפוש ולא נפח מדויק, אלא אם כן יש לכם קמפיין ממומן בגוגל ואתם גם נמצאים באותו החשבון שמנהל אותו.

עוד כלי חביב מאוד וסופר שימוש הוא Ubersuggest. מדובר בכלי שמוצא רעיונות בהתאם למילת המפתח או האתר שאתם מכניסים אליו, וניתן לחפש בו ספציפית מילות מפתח שפופולאריות בגוגל ישראל.

לאחר שיש לכם רשימה של כמה עשרות מילות מפתח, חשוב שתבדקו אם יש התאמה כלשהיא בין הרשימה שלכם לבין הרשימה של חברת קידום האתרים. חברות קידום אתרים פחות ישרות נוטות לעיתים לקחת דווקא את המילים הכי פופולארית שקשה לקדם אותן מתוך רצון להרשים את הלקוח, אך בסוף קשה להן לספק את התמורה. חברות אחרות עושות בדיוק את ההפך ובוחרות ביטויים עם חיפושים אפסיים כדי שהן יוכלו להציג (כביכול) תוצאות יוצאות מגדר הרגיל.

בכל מקרה, אל תהססו לשאול ולהקשות, אחרת לא תבינו באמת מול מי אתם עומדים.

 

מה חברת קידום האתרים עושה וכיצד אתם נכנסים לתמונה?

רוב חברות קידום האתרים הממוצעות בארץ יעבדו על כל האספקטים השונים של קידום אתרים, ובעיקר שלושת אלו שציינו בהתחלה. ההבדל נעוץ כמובן באיכות העבודה, וכאן לכם כלקוחות לא תמיד יש את ההבנה הדרושה כדי לדעת אם העבודה הזו מבוצעת כמו שצריך ואם החברה מבצעת מיקור חוץ לחלק מהשירותים.

ניקח דוגמה קטנה: חברת קידום האתרים מוסיפה כל חודש עשרה דפים חדשים לאתר על סמך מילות המפתח שהיא רוצה לקדם וסיכמה אתכם עליהן. רוב הסיכויים שלא תדעו מי בדיוק כותב את התוכן הזה ויותר חשוב, האם יש לו הבנה בתחום הספציפי שלכם.

אם הייתה לכם את היכולת לכתוב את כל התוכן בעצמכם, סביר להניח שזהו היה הפתרון הטוב ביותר, אבל ברוב המקרים הזמן שלכם מוגבל ואתם יכולים לכתוב רק את העמודים הראשיים שתרצו לתת להם פן יותר אישי.

נשאלת השאלה כיצד בדיוק אתם יכולים להעריך את רמת העבודה? התשובה היא שאתם לא תמיד יכולים, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שבה אתם שוכרים חברת קידום אתרים. מה שאתם כן יכולים לעשות ולמעשה חייבים הוא לבקש לקבל דוחות חודשים על מה שנעשה ומהן התוצאות שהתקבלו בפועל מבחינת שיפור בדירוגים וכניסות לאתר. אין שום טעם בקידום של מילות מפתח לא מתאיות שלא מכניסות לאתר לקוחות או גולשים רלוונטיים.

הדוחות צריכים להיות ברורים ונהירים. אם משהו נראה לכם מוזר או לא תקין, דרשו לקבל את כל ההסברים.

 

חרב הפיפיות של הקישורים ולמה אתם צריכים לעשות עבודת בית

חשוב מאוד להתעכב על קישורים שנכנסים לאתר שלכם: אופטימיזציה לא טובה ברמת העמוד ואפילו תוכן לא מושלם בדרך כלל לא יפגעו באתר שלכם לטווח הארוך ותמיד יהיה אפשר לתקן את הנזק. למרבה הצער, זה לא תמיד נכון בקשר לקישורים.

מבחינת גוגל, קישורים צריכים להיות דבר טבעי כמו המלצה על מסעדה בעיתון ולא המלצה שבעל הבית ביקש שתתנו לחברים שלכם...  בפועל, אין כמעט בעל אתר שיכול לחכות עד שקישורים יתחילו להגיע אליו באופן פלא, וחברות האתרים צריכות ליצור קישורים דרך אתרים שלהן או אתרים אחרים שהם משתפים איתם פעולה.

לגוגל (או יותר נכון, לאלגוריתם שלה) יש סובלנות מסוימת בקשר לעניין הזה, אך כל חברה לוקחת את רמת הסיכון שלה בהתאם לניסיון הקודם שיש לה ובעיקר כמות המתחרים האחרים בשוק ורמת הסיכון שהם לוקחים. אם מוסיפים לזאת גם שינויים באלגוריתם שמשנים את המשקל של הקישורים או האופן בו הם נמדדים, קשה מאוד להבטיח 0% סיכון, אבל אפשר לצמצם אותו או לכל הפחות לבצע פיזור סיכונים חכם.

אז מה אתם צריכים לעשות? אמנם אמרנו שלא תמיד אתם יכולים להעריך את איכות העבודה הכוללת בעצמכם, אבל כדאי שתקדישו לפחות כמה שעות ללמוד על קישורים ואיך מעריכים את האיכות שלהם. אין כאן המון מה ללמוד, והרבה פעמיים כל מה שצריך לעשות הוא להסתמך על ההיגיון הבריא. הנה כמה דוגמאות לקישורים בעייתיים:

  • קישורים שהטקסט שלהם הוא בדיוק מילת המפתח בלי הרבה גיוון
  • קישורים שיוצאים מדפים באיכות נמוכה או דפים שכלל לא כתובים בשפה של האתר (ספאם קיצוני)
  • קישורים שמתווספים בקצב גבוה ביותר, לעיתים דרך שירותים כמו Fiverr

יש מספר שירותים שמאפשרים לכם להעריך רמה של קישורים ואפילו למצוא קישורים שאולי חברת קידום האתרים לא רוצה שתדעו עליהם. לדוגמה, Moz או Majestic.

בכל אופן, יש לכם חשד שמשהו לא מריח טוב ואתם מתלבטים מה לעשות, אתם יכולים לפנות ליועץ קידום אתרים חיצוני בהתאם לחוזה הסודיות (אם יש כזה) ולבקש חוות דעת שנייה.

להיות כבול בקישורים

עוד דבר חשוב הוא האיזון בין קישורים שיוצאים מאתרי צד שלישי לבין קישורים שיוצאים מאתרים ברשת של חברת קידום האתרים. חברות רבות מוחקות קישורים של לקוחות מהאתרים שלה או אתרי לקוחות אחרים שלה לאחר שהם מסיימים עימם את ההתקשרות. כך נוצר מצב שהגולש כבול לחברת הקידום ולפעמיים הוא אפילו לא יודע על כך עד שהוא מתחיל לראות את הירידה בדירוגם.

באופן עקרוני, זו פרקטיקה ידועה ומוכרת, כך שחברה שנוהגת כך היא לא בהכרח חברה לא טובה. מנגד, זהו דבר שאתם חייבים לשאול ולקבל עליו תשובה ברורה או אפילו לציין אותו בחוזה.

 

מחיר: עלות מול תועלת

אחד מהנושאים היותר שנויים במחלוקת שמעורר ויכוחים גם בין מקדמים ובין עצמם הוא עניין המחיר. לא מדובר על חברות קידום שלוקחות כמה מאות שקלים לחודש וכנראה לא יעשו את העבודה, אלא על הבדלים שמתחילים מרמת ה-1000 ₪ ומעלה (קידום של אתרים גדולים מאוד יכולים להגיע להרבה יותר מזה).

ההבדל במחיר הוא פקטור של כמה דברים:

  • הניסיון והתדמית של חברת הקידום
  • האפקטיביות של העבודה: מה שחברה אחת יכולה לעשות בחודש מבחינת התוצאה הסופית, אחרת עושה בשבוע (גם אם לא בדיוק באותה הדרך)
  • גודל חברת הקידום: יש חברות של 2-3 עובדים ויש חברות של עשרה עובדים או אפילו יותר שכל אחד מהם מתמחה בתחום אחר.
  • תכולת ההצעה (תכנים, שעות חודשיות, מפרט הפעולות שמבוצעות כל חודש)

כמו תמיד, מומלץ לעשות סקר שוק ולהשוות בין חברות שונות.  אבל איך תדעו מהם הביצועים של כל חברה? למרבה המזל, לא מאוד קשה למצוא איזו חברה מקדמת איזה אתר מכיוון שהן בדרך כלל משאירות קרדיט בתחתית הדף.

לכן, קחו לכם 5-10 אתרים מתחום דומה או מקביל לזה שלכם (לא מתחרים ישירים שייצרו ניגוד אינטרסים מולכם), ובדקו את הביצועים שלהם. בחרו מספר מילות מפתח ובדקו אילו אתרים חוזרים על עצמם ובולטים בתוצאות הראשונות. בדקו גם את הרושם הכללי שהם משאירים עליכם מבחינת קלות הניווט, המהירות וכמובן רמת התוכן. אלו מאפיינים של On Page SEO שלרוב קל לראות אותם.

 לאחר מכן יהיה לכם קל יותר להעריך את התמורה שתקבלו עבור הכסף שלכם ואיזו חברה כדאי לבחון קודם.

 

קסמים והבטחות

עוד נושא שמעסיק לא מעט בעלי אתרים הוא עד כמה הם יכולים להאמין להבטחות של מקדמי אתרים. כמו שאי אפשר להבטיח 0% סיכון, כך גם אי אפשר להבטיח 100% תוצאות. לגוגל יש לפחות 15 שינויים באלגוריתם שאנחנו יודעים עליהם בשנה, ועוד מאות שינויים קטנים יותר שאנחנו כנראה לא יודעים עליהם...

לכן, אחד הדברים החשובים ביותר לעשות כאשר ניגשים לחברת קידום אתרים הוא לתאם ציפיות. העדיפו לעבוד עם חברות שלא מבטיחות לכם דירוגים (או רק דירוגים), אלא גם עלייה בתנועה הכוללת לאתר. קידום של מילת מפתח מסוימת בדרך כלל מובילה גם לקידום של מילות מפתח אחרות. אם בחירת מילות המפתח הייתה טובה, סביר להניח שהתנועה הזו תהיה איכותית ורלוונטית לאתר.

ומה בנוגע לזמן שחולף עד שאפשר לראות תוצאות? גם כאן אין וודאות של 100%.

דבר ראשון, לא כל האתרים מתקדמים באותו קצב: אתרים עם תשתית גרועה ידרשו יותר עבודה מקדימה ולאתרים בזירות תחרותיות יותר ייקח יותר זמן להתקדם. עם זאת, לחברה רצינית שמכירה את השוק, אמורה להיות הערכה למשך הזמן שייקח עד שיהיה אפשר לראות תוצאות של ממש.

אם מבטיחים לכם תוצאות מהירות ביותר ומתגאים בכך לפני כל דבר אחר, קחו צעד אחורה. יש לא מעט חברות שלא יהססו לתמרן את האלגוריתם של גוגל (בעיקר באמצעות קישורים מסוכנים, כפי שהדגמנו) ולהיעלם ברגע שהאתר שלכם יספוג את הנזק.

 

אז איך אתם יכולים לתרום?

מעבר לכל כל מה שכתבנו עד עכשיו, ישנם גם אנשים שירגישו (ולעיתים בצדק) שאם הם לא מעורבים בקידום של האתר ובשיפור שלו, הוא לא באמת נשאר בשליטתם. אחד הדברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות אם יש לכם זמן נוסף ואתם עדיין רוצים לשמור על האתר בתור הבייבי שלכם, הוא לספק תוכן איכותי משלכם, זה אף פעם לא מזיק.

לדוגמה, אפשר לחפש בלוגים מקבילים ופופולאריים לפרסם בהם פוסטים אורחים, לפתוח בלוג באתר שלכם או לבצע את שניהם. למעשה, אתם אפילו לא חייבים ליצור קישורים ממוקדי מילות מפתח, וגם קרדיט פשוט לאתר או כזה שיכיל את השם שלכם יכול לחזק אתכם בתוצאות. כמובן שאם אתם עושים זאת, עדכנו את חברת הקידום.

SEO, חברות קידום אתרים
רוצה להתקדם? צור קשר