איך לשקם אתר שנפגע מעדכון פנדה?

27 אפריל 2015

איך לשקם אתר שנפגע מעדכון פנדה?

איך לשקם אתר שנפגע מעדכון פנדה?

ביחד עם עדכון פינגווין, פנדה הוא אחד מהאלגוריתמים / עדכונים המשמעותיים ביותר של גוגל בשנים האחרונות אשר נועד לאתר דפים ואתרים בעלי איכות תוכן נמוכה ולדרג אותם בהתאם בתוצאות החיפוש. מסיבה זו, גם אם רק חלק מהאתר שלכם אינו איכותי מספיק, ייתכן וראיתם ירידה חדה בכניסות בעדכון אחד או יותר של פנדה.

במדריך זה נסביר כיצד ניתן לבצע בדק בית לאתר שנפגע מפנדה ולנסות להביא אותו שוב לרמת אופטימיזציה מקסימאלית.

איתור הדפים השונים באתר

בשלב הראשון, יש לחלץ את רשימת הדפים המלאה של האתר. הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא דרך מפת אתר אם ישנה (אם אין קישור למפת אתר מהאתר עצמו, ייתכן והיא נמצאת בתוך מערכת ניהול התוכן שלו או בתוך כלי מנהלי האתרים).

במידה ואין לכם מפת אתר, ניתן להשתמש גם באחת מהדרכים הבאות :

  • פקודת "ייצוא" במערכת ניהול התוכן כגון וורדפרס (ייתכן ויהיה צורך להתקין פלאגין מתאים).
  • שימוש בפקודה site:domain-name – שיטה פשוטה אך מסורבלת מכיוון שתצטרכו להיכנס לכל דף בנפרד ואז להעתיק את הכתובת שלו (לכן היא מתאימה בעיקר לאתרים עם מעט מאוד דפים).
  • כלי מנהלי האתרים (תנועת חיפוש -> שאילתות חיפוש -> טאב שמאלי - הדפים המובילים -> כפתור הורד טבלה זו)
  • שימוש בתוכנה שדוגמת את כל האתר. לדוגמה, Screaming Frog

לאחר שיש לכם מפת אתר, הצליבו אותה מול נתוני Analytics מהחודש או מספר החודשים האחרונים בנוגע להתנהגות גולשים כמו למשל מספר צפיות וזמן בכל דף (ניתן לראות אותם דרך "התנהגות" –> "תוכן אתר" -> "כל העמודים".)

אם אתם משתמשים באקסל, השתמשו בפקודה "הסר כפילויות" תחת "נתונים" כדי להיפטר מעמודים כפולים

שימוש ב – URL Profiler

URL Profiler היא תוכנה המאפשרת לכם לקבל מידע אודות הדפים השונים באתר שלכם. היא לא בחינם למעט שבועיים ניסיון, אבל בהחלט יכולה להיות שווה את ההשקעה לצורך שיקום האתר שלכם. בעזרתה תוכלו לראות נתונים כמו מספר המילים בכל עמוד, הזמן שלוקח לקרוא אותו, מהי מידת הקריאות שלו (על פי מבחנים שונים) והאם יש בו רכיבי מולטימדיה.

Profiler גם מתחברת אל רוב תוכנות ה – SEO הפופולאריות כמו למשל Majestic או Moz ותספק לכם נתונים נוספים כמו למשל האם מישהו מעתיק מכם תוכן (באמצעות Copyscape). עבור טקסטים באנגלית תוכלו לקבל עוד מספר ניתוחים מתקדמים כמו הטון של התוכן והאם מדובר בספאם (בעזרת Uclassify).

כעת קל יותר לראות האם התוכן בכל עמוד שלכם הוא ייחודי ואיכותי.

מה לעשות עם התוכן?

אם האתר שלכם אכן מכיל תכנים באיכויות שונות אשר ניתן למצוא להן סימוכין גם בהתנהגות הגולשים, בשלב הזה תצטרכו להחליט האם יש דפים שכדאי להיפטר מהם לחלוטין, האם יש כאלו ששווה להשקיע זמן בשיפור או עיבוי שלהם ובאילו דפים לא לגעת. המלאכה נעשית קלה אם כל הנתונים נמצאים בטבלה אחת כשאת השדות המספריים ממיינים מהגבוה לנמוך או ההפך.

לדוגמה, דף עם תוכן ארוך ואיכותי עדיין יכול להיות מדורג נמוך בגלל שהוא לא עבר אופטימיזציה של מילות מפתח ולכן לא יהיה מפתיע לראות שלא מגיעים אליו כמעט גולשים. במקרה הזה, ייתכן ששווה להשקיע בו את הזמן הנוסף. לעומת זאת, יכול להיות דף שמדורג גבוה ומגיעים אליו הרבה גולשים בגלל אופטימיזציה טובה, אבל הוא לא מעניין את הגולשים ולכן הם נשארים בו פחות משלושים שניות או שאחוז הנטישה מאוד גבוה (מעל 60-70 אחוזים).

יש כמובן גם מקרי ביניים שבהם התשובה לשאלה תהיה פחות ברורה וכאן כדאי גם לשאול את עצמכם מהי החשיבות של הדף מבחינת ההיררכיה הפנימית של האתר.

אופטימיזציה לעמודים השונים

האופטימיזציה לעמודים השונים נעשית באמצעים המוכרים לנו כמו תכנון של מילות מפתח לכל דף ולאחר מכן אופטימיזציה של תגי המטה, כותרות פנימיות (H1,H2...), תגי alt לתמונות, פירורי לחם (הנתיב של הדף בתוך האתר) וכו'. לאחר מכן משנים את התוכן עצמו, אם מדובר בהוספה של תוכן חדש או הפיכת התוכן הקיים לעדכני יותר. גם הוספה של אלמנטים ויזואליים כמו קטעי וידאו ותמונות יכולה לעזור.

החוכמה היא לתקן את העמודים השונים מבלי לחזור על טעויות העבר של עידן "לפני פנדה". לדוגמה, בלי לדחוס מילות מפת ולשמור על שתים שלוש מילות מפתח ייחודיות לכל דף (על מנת שלא תהיה חפיפה מלאה בין העמודים).

צעדים נוספים שתמיד כדאי לבצע אך לא קשורים ישירות לפנדה :

1.בדיקה של האתר גם מבחינה טכנית והתאמה לניידים אם באמצעות כלי מנהלי האתרים ואם באמצעות Pagespeed. שמרו את האתר שלכם במצב טכני טוב, כולל התאמה לניידים והפניות נכונות מהגרסה הסלולארית לגרסה הרגילה או ההפך. (אחרת האתר עשוי לסבול בירידה מדירוגים בחיפוש מניידים).

2.השתמשו בתגים ומידע עשיר – גוגל תומכת ביותר ויותר מידע עשיר מאתר Schema.org שמשמש כשכבת זיהוי נוספת עבור התוכן הקיים באתר. מידע עשיר קיים גם ברשתות חברתיות  דרך פרוטוקול הגרף הפתוח.

3.שמישות עבור כולם (כולל מנועי חיפוש)  – אתר שמיש הוא אתר שקל ונוח לנווט בו. יחד עם זאת, הוא עדיין צריך לאפשר לגלוש לכל דף שקיים בו (בין אם הגולש הוא אנושי או זחלן של מנועי החיפוש). זאת ניתן לבצע דרך מספור של העמודים השונים ובאמצעות מנוע חיפוש פנימי.

4.שכנעו את גוגל שאתם עסק לגיטימי – צרפו את פרטי יצירת הקשר שלכם, כולל מספר טלפון וכתובת. תנאי שימוש ותקנון לשמירה על פרטיות הגולשים גם הם חשובים, במיוחד אם אתם מציגים פרסומות באתר. אם אתם חברים באיגוד מקצועי, אל תשכחו להבליט זאת עם לוגו / באנר מתאים.

5.היו עם היד על הדופק – שימו לב למדדים השונים ב – Analytics  על מנת לראות האם כל ההשקעה אכן השתלמה. לא פחות חשוב לבדוק את הדירוגים על 20-50 המילים הכי חשובות שלכם. לדוגמה, Pro Rank Tracker מאפשר לכם לעקוב כמעט בזמן אמת על כמות כזו של מילות מפתח ללא תשלום....

SEO, טכני, פנדה
רוצה להתקדם? צור קשר