איך לשפר את מהירות הטעינה של האתר

24 מרץ 2019

כמה טיפים שיעזרו לאתר שלך להיות מהיר יותר

איך לשפר את מהירות הטעינה של האתר

נראה שמאז שגוגל הצהירה במפורש על כך שמהירות האתר תהפוך לסינגל בדירוג אתרים והפעילה מסננים נוספים של מהירות עבור אתרים ניידים, כולם ממש חייבים אתרים מהירים יותר והופכים את מהירות האתר לדבר קדוש.

אבל עם כל הכבוד לגוגל, אתר מהיר עוזר קודם כל לגולשים, ולכן מגדיל גם את אחוזי ההמרה. למעשה, לפי סקרים שונים שנעשו במהלך השנים (חלקם על ידי גוגל), הפער בין הסבלנות של הגולשים לבין הזמן שלוקח לאתר לעלות הוא גדול מאוד, ולכן אנחנו מפסידים הרבה יותר המרות ולקוחות בגלל המהירות מאשר אנחנו חושבים. לפעמים גם אחרי שהאתר כבר עולה, הגולשים מגלים שהוא נגלל לאט או מעמיס על הדפדפן, ואז אחוזי הנטישה עולים עוד יותר.

החדשות הטובות הן שכמעט בכל אתר יש מה לשפר, אפילו אם מדובר באתר שמותאם למובייל (אתר רספונסיבי). ישנם גם כלים אוטומטים שיכולים לנתח את האתר ברמה פרטנית ביותר ולהגיד לנו בדיוק מה קורה בכל שלבי הטעינה. לדוגמה, הזמן מהרגע שבו הדפדפן שולח בקשה לשרת ועד הרגע בו מוצג משהו על המסך אינו זהה לזמן ממנו התוכן מוצג ועד לרגע בו האתר יכול לקלוט קלט.

למי שלא מגיע מעולם פיתוח האתרים או לא מתעסק ישירות עם קוד, אלו עשויים להיראות ניואנסים מאוד קטנים, אך בפועל חשוב להפריד בין השלבים האלו כדי להבין בדיוק איפה קיים (או קיימים) צוואר הבקבוק העיקרי.

יחד עם זאת, גם מי שבסך הכול מנהל אתר ויש לו קצת הבנה טכנית יכול להפוך את האתר שלו למהיר יותר בלי לשקוע לתוך סקריפטים וקוד מורכב. הנה רק כמה נקודות תורפה שחשוב לבדוק:

אחסון האתר

לא חסרות חברות אחסון אמינות בארץ ובעולם, אבל על כל חברה כזו יש עשר חברות לא אמינות עם אתרים שנופלים או סתם מאטים מאוד בשעות עומס. בדרך כלל תוכלו למצוא רשימה של אתרים שמאוחסנים בתוך האתר של חברת האחסון ולבדוק אותם בעצמכם. מנגד, אתם יכולים למצוא היכן כל אתר מאוחסן באמצעות בדיקת רשומות ה-DNS שלו דרך שאילתת Whois ולזהות היכן יושבים האתרים המהירים ביותר בקטגוריה שלכם.

גם אם בחרתם בחברת אחסון טובה, אתם צריכים לבדוק מהם הצרכים שלכם: בעוד אתר קטן שבעיקר מציג מידע יכול לשבת על שרת שיתופי (בו כל המשאבים מחולקים שווה בשווה בין האתרים), אתר מורכב כמו למשל חנות וירטואלית או כזה שמשרת המון גולשים, בדרך כלל כבר דורש שרת וירטואלי עם משאבים משלו.

מערכת ניהול התוכן וסקריפטים שונים

רוב מערכות ניהול התוכן הפופולאריות הן מהירות יחסית (אחרת הן כנראה לא היו פופולאריות...), אבל ברגע שמתחילים להוסיף תוספים ולהשתמש בתבניות כבדות יחסית, יכולים להגיע לביצועים לא אופטימליים. אם כבר בחרתם תבנית ואולי גם השקעתם בה לא מעט כסף, כדאי לבדוק אם יש חלקים שאפשר להסיר. אפשרות אחרת היא לאחד בין כמה תוספים שונים ולמצוא תוסף אחד שיחליף את כולם (או רובם...).

לעיתים אנחנו גם קוראים לסקריפטים שונים משרתים אחרים (לא מאחסנים אותם אצלנו) או מטמיעים ציוצים מטוויטר וכו', וכל קריאה כזו מאטה את האתר עוד יותר. אם לא מדובר בסקריפט שמתעדכן כל הזמן, אולי כדאי לשקול להעביר אותו אל השרת שלנו ולחסוך את הקריאות המיותרות הללו, להפוך ציוץ לתמונה (גם אם זה הופך אותו לפחות אינטראקטיבי) וכך הלאה...

אופטימיזציה לתמונות

תמונות הן אולי נקודות התורפה הרגישה ביותר והן גם יכולות לזלול לא מעט נפח תעבורה מחבילת האחסון וחבילות הגלישה של חברות הסלולר. מעבר לכיווץ פיזי של ממדי התמונות (גם תמונות של 2 מגה פיקסל הן גדולות יחסית לאתרי אינטרנט) יש גם טכניקות שונות שמאפשרות להסיר מהתמונה שכבות מידע שאנחנו לא רואים (דרך אתרים כמו tinypng או imageresize.org). באופן כזה, אפשר לכווץ תמונות בעשרות אחוזים (התמונות בדוגמה הן בממדים הפיזיים המקוריים).

כלי לכיווץ תמונות

אם אתם חייבים תמונות סופר איכותיות בלי לאבד פרטים (לדוגמה, באתרי שמוכר בגדים), טענו את התמונה המלאה רק כאשר המשתמש מבקש זאת, אך לא בעמוד שכל מה שיש בו זו התמונה (רצוי שגוגל יאנדקס את התמונה הקטנה עבור חיפוש התמונות והגולש יראה את התמונה הגדולה ישירות כקובץ בדפדפן או בגלריה).

הפניות

הפניות מאטות את האתר ומבלבלות את הגולשים. אם ביצעתם הפניות משיקולי SEO (במיוחד תחת אותו הדומיין), כדאי לכם לבדוק אם גוגל באמת צריך עדיין את ההפניות האלו, או שהוא כבר הוסיף את העמודים אליהם הפניתם אותו לאינדקס (דרך  מפת האתר ב-Search Console). אם לא, אתם יכולים להסיר אותן ללא חשש.

כלים לבדיקת מהירות

כאמור, במקום לשבור את הראש, אתם יכולים להשתמש באחד מן הכלים לבדיקת מהירות. לגוגל יש כלי לא רע בשם Page Speed Insights. כלי נוסף פופולארי הוא Pingdom. הוא אמנם לא בחינם, אך ההיתרון המרכזי שלו הוא ביכולת לבדוק אתרים ממקומות שונים בעולם וליצור דוחות מפורטים. לכן, סביר להניח שאם קהל היעד שלכם נמצא באזור גאוגרפי מצומצם יחסית (ולצורך העניין ישראל לא מאוד גדולה), הכלי של גוגל בהחלט יכול להספיק לכם.

חשוב להדגיש: מספר השניות שמופיע, במיוחד אם מבצעים בדיקת מהירות בלי שאפשר לבחור אזור גאוגרפי, הוא לא בהכרח המספר אותו נראה  בפועל מסיבות כאלו ואחרות. לדוגמה, יכול להיות שהדפדפן שומר חלק מהקבצים שקשורים לאתר בזיכרון המטמון שלו או שהגדרנו טעינה מקומית מהשרתים של גוגל עבור אתרים פופולארים וכו'. לדוגמה, ynet נחשב לאתר די מהיר ב-Desktop, אבל בדיקת המהירות שלו די איטית מכיוון שגוגל מתייחס לגרסת המובייל:

כלי בדיקת המהירות של גוגל


שימוש ב-AMP

AMP הוא מעין שילוב בין אתר מובייל נפרד (שיכול להיות מהיר מאוד, אבל לעיתים קשה לסנכרן אותו מול האתר הרגיל) לבין אתר רספונסיבי שקל יותר לנהל, אך הוא איטי יותר. AMP עושה סוג של פשרה בין השניים: הוא לוקח את האתר הקיים ויוצר ממנו גרסה רזה באמצעות קוד HTML מיוחד. היתרון הוא מהירות מאוד מאוד גבוהה (חפשו אתרים עם סימן הברק בתוצאות החיפוש), אך החיסרון הוא שיש עדיין הרבה פונקציות שחסרות בו, במיוחד מדיה עשירה.
מדובר בפורמט שמתעדכן כל הזמן וצובר תאוצה, ולכן בהחלט שווה לבדוק אותו אם יש לכם את האפשרות (לא בכל מערכות התוכן ניתן להטמיע אותו).

SEO, page speed, מהירות טעינה
רוצה להתקדם? צור קשר